Jessica Jones PilotReview | KijkIkVerderOfNiet? #7

info

Yet another Netflix Original serie! Ditmaal is superheldin Jessica Jones aan de beurt. Na Netflix’ eerste probeersel met superhelden, Daredevil (klik op de link voor mijn recensie te lezen),  vorig jaar is het ditmaal de beurt aan een vrouw. Als je er bij nadenkt is het ratiogehalte mannen/vrouwen in de superheldenwereld niet bepaald evenredig. Dat ditmaal een sterke vrouw (letterlijk en figuurlijk) aan het roer staat, zullen vrouwen en menig man zeker bejubelen. 

Screen-Shot-2015-09-10-at-9.46.14-AM-644x320

Daredevil vond ik een erg geslaagde superheldenserie, ik was dan ook benieuwd of Netflix hetzelfde niveau met Jessica Jones zou halen. Tegelijkertijd heeft Netflix met zijn series ondertussen een vrij hoge standaard opgebouwd. Hierdoor is het gevaar ook steeds groter dat een Netflix Original wel eens zou kunnen gaan tegenvallen door de hoge verwachtingen die eraan gekoppeld worden. Laten we gauw kijken of de eerste 2 afleveringen van Jessica Jones een waardige toevoeging is in het Superhero-universum! 

Wat opvalt is dat Jessica Jones (nog) duisterder wil zijn dan Daredevil. Niet alleen de setting, maar ook de behandelde materie is allemaal nogal grauw en schimmig te noemen. Alsof er elk moment iets verschrikkelijks staat te gebeuren. Hiermee is de toon dan ook meteen gezet en weet de kijker waaraan hij/zij zich mag verwachten. De sfeer doet me enigszins denken aan de videogame “The Wolf Among Us” van Telltale Games (maar dan zonder de beestachtige creaturen). Een bepaalde grimmige sfeer waar ik persoonlijk wel van hou, hoewel veel mensen het allemaal liever wat vrolijker willen zien.

jessica-jones-krysten-ritter-71966_big

De acteerprestaties zijn zeer positief te noemen, zowel van de hoofdrolspeelster (Krysten Ritter) als de andere personages. Ook de regie is zeer degelijk uitgevoerd.

Het verhaal moet zich na de eerste twee afleveringen nog volop verder ontwikkelen, maar is reeds erg spannend met voldoende diepgang aan verbonden. Er duikt voorlopig niet erg veel actie in de serie op, maar dit is niet meteen een gegeven waar ik mij aan stoor. Iets zegt me trouwens dat die actie nog wel zal komen. Jessica Jones is immers niet voor niets een superheldenserie.

dac75eo40mde-600x338

Waar ik mij wel enigszins aan stoorde is dat het er zó typisch superheld-achtig uitziet. Dan heb ik het niet over de grauwe sfeer (want dat kan ik best wel goed pruimen), maar de stereotiepe elementen. Denk hier bv. aan het krakkemikkige appartement waarin Jessica Jones woont (een beetje vergelijkbaar met de weinig aantrekkelijke woning van Netflix’ Daredevil). Verder is het ook wat cliché dat Jessica Jones nogal overkomt als een mannelijke vrouw. Op het eerste zicht zou je denken dat ze lesbisch is. Nu er toch om een vrouw draait, had ze best wat vrouwelijker mogen zijn (hoewel dit natuurlijk niet noodzakelijk is, maar het voelt door haar handelingen aan alsof je nog steeds naar een halve vent zit te kijken). Zo is er bv een moment in de 2e aflevering (als ik me niet vergis) waarbij Jessica in een marcelletje een luidruchtig koppel gaat aanpakken. Haar loopje hierbij is haast mannelijker dan de gemiddelde macho straight outta compton.. 

Voor de rest niets dan lof voor de eerste twee afleveringen van de serie, het zet een perfecte toon neer wat naar veel meer smaakt. Ik kijk bovendien enorm hard uit om de confrontatie tussen Jessica en Killgrave te zien ontwikkelen. Ik kijk dan ook zeker verder, waarbij het gehele seizoen op korte termijn uitgekeken zal worden. 

score

13 gedachtes over “Jessica Jones PilotReview | KijkIkVerderOfNiet? #7

  1. Ik vind het echt knap hoe je zoveel over een serie kan vertellen zonder te verklappen wat er gebeurd. Dit is echt zeer moeilijk vind ik zelf. Ik ben alvast nieuwsgierig geworden naar deze serie. Stond al in mijn lijst om te kijken, maar ben nu nog extra benieuwd 😉

    Geliked door 1 persoon

  2. Deze gaan wij zeker ook kijken. Mij lijkt het juist wel leuk dat ze niet heel vrouwelijk wordt afgebeeld. Ik stoor mij heel vaak aan al die vrouwelijke superhelden in een strak leren pakje met een diepe decollete. Maar dat kan ook aan mij liggen he 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. strak leren pakje en diepe decollete.. ik zeg toch geen nee hoor haha :p nee maar serieus, het kan natuurlijk ook vrouwelijk zonder als sexy of een lustobject over te komen. Hoe Jessica Jones hier wordt afgebeeld doet me eerlijk gezegd wat denken aan de vrouwelijke versie van Rami Malek in Mr. Robot. Los daarvan zijn de eerste 2 afleveringen wel reeds de moeite 😉

      Geliked door 1 persoon

      1. haha maar ik bedoel ook niet dat het bloot moet zijn of wat dan ook, bedoel eerder dat het misschien jammer is dat (nu er eens een vrouw hoofdrolspeelster is in een dergelijke serie, naast het recente Superwoman dan) ze toch vrij mannelijk afgebeeld wordt. als je de scène ziet waarbij ze dat ruziemakend koppel een hardhandig bezoekje brengt, zal je wel begrijpen wat ik bedoel :p

        Geliked door 1 persoon

  3. Ik heb inmiddels alle 13 afleveringen gezien en heb er wel van genoten. Toch moet ik er wel bij vermelden dat JJ het niveau van Daredevil niet weet aan te tikken. Daarvoor kakt de serie vanaf ongeveer aflevering 7 teveel voor in. Ben overigens wel benieuwd wat er van beide series zou zijn geworden als Netflix er meer centjes in had gepompt. Met wat meer actie en wat minder detective zou het misschien zelfs wel beter zijn geworden.

    Geliked door 1 persoon

    1. zit ondertussen aan aflevering 9, maar het is inderdaad net dat tikkeltje minder dan Daredevil. Eigenlijk lijkt het ook niet echt op een superheldenserie, niet dat dat hoeft, want ik vind het zelfs positief dat de superkrachten op de achtergrond van het verhaal staan, maar het doet wat meer aan als een bovennatuurlijke detective. Ik vind het geheel wel erg geslaagd, maar had er toch net iets meer van verwacht

      Like

Plaats een reactie