De reden waarom opmerkelijk weinig mannen bloggen..

Het blogwereldje (alvast hier op wordpress, maar ik vermoed ook elders) wordt overduidelijk gedomineerd door vrouwen. Dat overgewicht (sorry voor de woordkeuze dames 😉 ) is in feite zo intens te noemen dat je als man haast schrik zou krijgen om te beginnen met een waardige Blog. Bovendien is het om die reden voor een man enigszins moeilijker om op adequate manier een doelpubliek te bereiken, laat staan de beoogde doelgroep die je in eerste instantie wellicht in gedachten had. Dit gegeven is natuurlijk één van de voornaamste redenen waarom veel mannen zich niet aan het bloggen wagen.

pc-140503-female-priests-mn-1321_af28769c3145e2673d960a235b8149ed.nbcnews-fp-1200-800
Hoewel hier weinig nonnen en pastoors zullen zitten, is deze foto wel enigszins accuraat met het percentage gebruikers van mannen en vrouwen in de blogwereld 

De meeste Blogs, zowel hier als elders, draaien om beauty, make-up en modetrends (waar uiteraard niets mis mee is, want ook ik lees er regelmatig sommige van, maar dan wel voornamelijk om tips op te doen als kadotje voor mijn vriendin), dewelke heb ik de indruk ook het meest bekeken en gewaardeerd worden. Als man is het daarom wat moeilijker om als “buitenstaander” te “infiltreren” in dit wereldje en dien je als man je blogposts toch enigszins aan te passen aan het overwegend vrouwelijk publiek wil je ook die doelgroep enigszins warm maken voor je blog.

In de eerste plaats schrijf je een Blog natuurlijk voor jezelf, je wilt jezelf uitdrukken. Maar daarbuiten wil je je eigen bevindingen en ervaringen graag delen met anderen. Daarom is het vanzelfsprekend dat je Blog voldoende gelezen en gevolgd moet worden. Als je Blogposts nooit (interessante) reacties krijgen moet je jezelf de vraag stellen of het nog wel zin heeft om er mee verder te gaan, je stopt er als schrijver natuurlijk wel redelijk wat tijd in (het idee uitwerken, het schrijven, foto’s maken, de opmaak..).

Men-vs.-Women-cartoon1

In feite komt hier het stereotype patroon van de man & vrouw sterk naar voren. Bierblogs en voetbalblogs worden door praktisch 99% mannen geschreven, daar waar beautyblogs door praktisch 99% vrouwen worden neergepend. Bij kookblogs zal deze verhouding eerder 75-25% liggen, terwijl tuinblogs en dergelijke eerder fifty-fifty zullen liggen. Als man & vrouw is het daarom niet dom om een blog te beginnen over tuintips en dergelijke (als je daarin geïnteresseerd bent natuurlijk), want je bereikt meteen beide geslachten en meerdere doelgroepen. Je moet als vrouw (of man, maakt niet uit) maar eens de tag “voetbal” opzoeken in de lezer van wordpress, toch één van de belangrijkste bezigheden van enorm veel mannen (waaronder mezelf). (Sorry dames dat ik voetbal in deze discussie betrek 😉 ). Er zijn op het eerste zicht redelijk wat posts omtrent voetbal te zien, maar hoeveel daarvan hebben een like of comment? Toch zijn er redelijk wat voetbalforums waar er lustig gepraat wordt over voetbal, maar in fora kan dat echter enkel in beperkte mate. Een blog is in feite veel beter geschikt om een bepaald topic omtrent voetbal te beginnen dat in wezen enorm actief zou kunnen zijn. In de realiteit is dit echter niet het geval en blijven de meeste mannen gewoon weg van Blogs, vreemd toch?

45d9858e34f33e0d317cd347c7a29e0b

Ik vraag me af of deze discussie reeds eerder is gevoerd? Het zou best nog een interessant onderwerp kunnen vormen in maatschappelijk relevante gender- en socioculturele studies.

Ohja voor de duidelijkheid, ik vind het overigens helemaal niet erg dat er overwegend vrouwen op WordPress zitten, ik voel mij zelfs hélemaal op mijn gemak tussen jullie allemaal haha 😀

Ach, misschien is het ook wel zo dat vrouwen over het algemeen liever schrijven dan mannen? Alsook dat vrouwen hun bevindingen en persoonlijke gevoelens misschien eerder met elkaar willen delen dan bij mannen het geval is.. Hoe dan ook, ik ga alvast mijn beste beentje blijven voorzetten om voor iedereen leuke blogposts te blijven voorschotelen 😉 !

15 gedachtes over “De reden waarom opmerkelijk weinig mannen bloggen..

  1. Ah, dit is inderdaad een vraag die ik mijzelf weleens gesteld heb. Die laatste alinea klinkt heel erg logisch, maar ik geef het je te doen om je als man zijnde staande te houden in dit overwegend vrouwelijke blogwereldje. Ik moet zeggen dat ik zelf toch een redelijk aantal mannelijke bloggers volg en ik vind het een meer dan welkome afwisseling!

    Geliked door 1 persoon

  2. Iets met spijkers en koppen slaan. Hierbij wil ik graag aanvullen dat het daarnaast ook veel vrouwen zijn die reacties achterlaten. Ik ken genoeg mannen die bijvoorbeeld mijn blog volgen en lezen maar die niet reageren via een bericht maar mij dan wel weer zo aanspreken wanneer ik ze tegen kom.

    Like

  3. Leuk stuk en klopt als een bus! Moet ook wel erg lachen om die plaatjes die er erbij hebt gezet trouwens 😀 Ik lees zelf juist helemaal geen beautyblogs en mode enzo. Ik vind een mannelijke blogger ertussen dan ook altijd erg fijn! 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. op geval van series, film (en bordspellen en gadgets) valt inderdaad op dat het voornamelijk mannen zijn, toch als het om uitgebreide fanatieke recensies gaat. Bij de rest zijn we in de flinke minderheid :p

      Like

Plaats een reactie