Black Mirror Season 3 Review : The Dangers of Technology in the near Future

info-black-mirror

Black Mirror is steeds een steengoede en brandend actuele serie geweest, wat het des te vreemder maakt dat deze bij het grote publiek zo gering bekend is. De verhaallijnen zijn niet alleen ijzersterk geschreven, maar spelen tevens in op hedendaagse en (nabije) toekomstige sociale problematieken. Elke aflevering is een opzichzelfstaand verhaal en behandelt een of ander sociaal taboe of paradigma.

black-mirror-season-3-poster
Copyright: Netflix

De rode draad in seizoen 3 zijn de grote veranderingen in menselijke sociale patronen die teweeg worden gebracht door steeds geavanceerdere technologie en sociale media. De meeste afleveringen van dit seizoen spelen zich dan ook af in de nabije toekomst, waardoor er een licht science fiction kantje over het nieuwe seizoen heen hangt.

black-mirror-season-3-playtest-600x400
Copyright : Netflix

Seizoen 1 & 2 werden geproduceerd door de BBC, die er na 2 seizoen de brui aan gaven. Ondertussen is de reeks gered door Netflix, die het productieroer van de Britten overnam. Waar Black Mirror voorheen een soort indie-serie was met een vrij beperkt budget, is het aan seizoen 3 duidelijk merkbaar dat Netflix er aardig wat geld heeft ingepompt. Dit is niet enkel merkbaar aan de special effects, maar ook aan het hoge aantal gerenommeerde acteurs die in het nieuwe seizoen hun opwachting maken. Liefhebbers van Jurassic World, Game of Thrones en Boardwalk Empire zullen dan ook enkele herkenbare gezichten zien opduiken. Toch ook een pluim voor de minder bekende hoofdacteurs van het nieuwe seizoen, die stuk voor stuk zeer degelijke prestaties neerzetten.

bryce-dallas-howard-black-mirror-season-3
Copyright : Netflix

Seizoen 3 is vooral grootser aangepakt dan voorheen, maar is het daarom ook beter? Niet noodzakelijk, maar het is zeker ook niet slechter te noemen. Het derde seizoen houdt zowat hetzelfde (tevens uitstekende) niveau aan van de twee eerdere seizoenen. Dit was en blijft grote televisie met durf, visie en soms de nodige ballen.

Smaken verschillen uiteraard en niet alle 6 afleveringen zullen door iedereen even hard gesmaakt worden. Persoonlijk vond ik alle afleveringen top, met als summum afleveringen 2 en 6. De enige aflevering die net iets te zeemzoet overkwam was aflevering 4. Al bij al is seizoen 3 van Black Mirror wederom een vrij geniaal stukje televisie dat geen enkele televisie-serie fan aan zich mag voorbij laten gaan.

score-black-mirror

Een gedachte over “Black Mirror Season 3 Review : The Dangers of Technology in the near Future