Tijd voor bier!#6 De Cornet Oaked Recensie

Het is reeds een paar maanden geleden dat ik nog eens een bierrecensie online heb gegooid. Ga nu zeker niet denken dat ik 3 maanden lang geen bier meer heb aangeraakt, want dan zit je compleet abuis ;)! Ondertussen zijn heel wat bieren mijn smaakpapillen gepasseerd, sommigen ontzettend lekker, anderen net enorm teleurstellend. Om mij voor de geest te halen welke daarvan nu weer juist goed en welke slecht was, zal ik een extra proef(drink)sessie moeten inlassen, iets waar ik uiteraard niet over ga klagen.

Bon, genoeg gemekkerd, tijd voor bier!
Ditmaal neem ik de Cornet Oaked onder de loep, een bier met een iconografisch zeer sterke uitstraling! Een verrassing of een teleurstelling? Na de eerste aanraking tussen het schuim en mijn lippen wist ik reeds voldoende.. 

Cornet_Visual_Website_1

Cornet Oaked is een blond bier van Brouwerij De Hoorn (een soort van dochteronderneming van Palm), gevestigd in Steenhuffel. Hoewel het bier reeds enige tijd voorhanden is, kan je Cornet momenteel onder de noemer van nieuwe producten als promotie aantreffen in verschillende supermarkten waaronder Delhaize, waar een 4-pack met bierglas te vinden is voor slechts zo’n 5,50€! Bijlange geen slechte prijs!
Cornet Oaked heeft een alcoholpercentage van 8,5% en is daardoor een redelijk zwaar bier te noemen.

cornet1

Cornet Oaked heeft een medium-krachtige smaak. Hoewel het een erg smaakvol lekker bier is, is het tegelijkertijd (voor een blond bier) weinig verrassend te noemen. De krachtige uitstraling van het glas + etiket vind je niet in dezelfde mate terug in het bier. Naar mijn persoonlijke smaak mocht Cornet gerust nog wat pittiger/krachtiger zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker positief verrast door de smaaksensatie van Cornet Oaked, maar de smaak evenaart niet de krachtige uitstraling van het bier. Volgens de website heeft het bier een “zeer subtiele, eigenzinnige en geraffineerde houtsmaak en een ‘velouté’ mondgevoel dat een op eik gerijpte wijn evenaart”. We weten uiteraard allemaal dat elke producent zijn product de hemel in prijst, maar dat laatste moet ik toch helaas toch ontkrachten. Cornet Oaked evenaart zeker niet aan op eik gerijpte wijn.. en dat hoeft in mijn ogen ook helemaal niet. Wel zorgt het bier voor een unieke smaaktoets in de nadronk ervan. Welk ingrediënt dit exact is kan ik niet specifiek thuisbrengen, maar het is alvast een geslaagde toevoeging dat een meerwaarde voor het bier vormt.
Cornet Oaked is een deftig uitgebalanceerd bier dat ik in de toekomst nog regelmatig wil en zal aanschaffen. 

cornet1.1

Het etiket van het bier heeft een duidelijke historische verwijzing, waarbij het duidelijk inzet op (stoere) mannelijkheid. Door het grauwe kleurgebruik, de afbeelding van de ridder in volledige uitrusting met zwaard focust de producent zich volledige op de mannelijke populatie. Ik zie maar weinig vrouwen dit bier uit de rekken halen voor zichzelf. Persoonlijk vind ik de vormgeving van het etiket en het bijbehorende glas absoluut fantastisch! Het is inderdaad mannelijk, stoer en historisch getint, iets wat we eigenlijk best vaker in bieretiketten zouden mogen terugzien. Het glas behoort bovendien tot een van de mooisten uit m’n eigen collectie, met als logo de middeleeuwse ridderhelm die in het groot op het glas prijkt (eveneens mooi vormgegeven op de steel van het glas). Het enige waar ik mij enigszins vragen bij stel is de slogan “Strong.Blond.Belgian“. Sterk en blond doen mij in historische zin eigenlijk eerder aan Vikings denken dan aan de Belgische geschiedenis, maar bon.

Cornet Oaked is uiteindelijk een geslaagd blond bier, dat naar mijn persoonlijke smaak net nog wat krachtiger had mogen zijn, zeker als je daarbij het stoere ridderlijke etiket (en bijbehorend glas) bekijkt.
Cornet Oaked: 7.9/10 

Geef een reactie

