The Shannara Chronicles Pilot Review | Lord of the Rings for Young Adults

shannara_FacebookCover_v2.3

Een van de nieuwe tv-series die deze winterperiode verschijnt is The Shannara Chronicles van zender MTV (ook wel bekend van eerdere tv-series waaronder Teen Wolf, maar ook heel wat reality bagger). The Shannara Chronicles zal velen niets zeggen. Toch heeft deze boekenreeks (want deze serie is immers gebaseerd op een omvangrijke fantasy-reeks) de harten van vele lezers weten te veroveren. Trouwe lezers van de reeks zullen daarom wat sceptischer tegenover de omzetting naar het kleine scherm staan. Door de omvang van de boekenreeks heb ik echter nooit de moed gehad om eraan te beginnen. But let’s dig a little deeper into the tv-series!

930246_ori
nangngangnagnaar

De Pilot bestaat, zoals wel vaker het geval is met pilots, uit een dubbele aflevering. Gelukkig is het een anderhalf uur dat razend vlug voorbij vliegt. Dit komt mede door het hoge tempo, alsook het hoge actiegehalte, van de pilootaflevering. Ik heb ondertussen tot en met aflevering 4 van The Shannara Chronicles bekeken en moet er wel aan toevoegen dat de pilot de beste aflevering van deze vier is. Aflevering 3 is eveneens als de pilot zeer entertainend maar aflevering 4 is toch een duidelijke stap terug. Niettemin is het een erg sterke start voor een nieuwe serie.

Ik moet bovendien zeggen dat ik positief verrast ben door de production values. Veel gelijkaardige series hanteren belabberde special-effects die het geheel een stuk ongeloofwaardiger maken. Het is duidelijk dat in The Shannara Chronicles heel wat geld gepompt is. De gebruikte decors, maar ook de special effects zelf, zijn zorgvuldig en professioneel geïmplementeerd waardoor een geloofwaardig maar vooral esthetisch mooie wereld gecreëerd wordt.

shannara-chronicles-1
A post-apocalyptic outlanderish fantasy adventure (without a ring, but instead with elven stones)

Toch bekom je bij het kijken wat het gevoel dat het een rip-off is van The Lord of the Rings, wat uiteraard niet negatief is voor een televisie-serie. Ik bedoel gewoon dat het lijkt alsof de serie wat teveel leentjebuur wil spelen ipv zelf nieuwe elementen toe te voegen. Aangezien ik de boeken niet heb gelezen, kan ik uiteraard niet oordelen of dit ook in de originele geschreven versie het geval is. Op de plaatsen waar toch nieuwe elementen zijn toegevoegd, is het duidelijk dat The Shannara Chronicles inspeelt op het immense populaire Young Adult genre. De hoofdrolspelers zijn quasi allemaal tieners (of moeten alleszins toch doorgaan als tieners) met een perfect uiterlijk. Het leven van deze adolescenten wordt uiteraard plots overhoop gegooid door het “lot” waaraan ze ondergeschikt zijn. Het begin van het avontuur..
Het begin van de serie begint met een scène die letterlijk uit The Hunger Games of The Maze Runner zou kunnen komen. De invloeden in deze serie zijn toch wel zeer duidelijk merkbaar.

Clichés vind je in elke serie (zie o.a. vorige alinea), uiteraard ook (jammer genoeg) hier. Hoe je het ook draait of keert (en tracht te verbloemen), het is en blijft wederom een conflict tussen goed en kwaad. Mensen, tovenaars en elven nemen het op tegen demonen. De good ones vertoeven in prachtig groene omgevingen vol leven, terwijl de demonen letterlijk uit de diepe krochten van de donkere aarde ontspruiten en existeren in dorre en helse omgevingen.

manubennett_shannara_675
Crixus is back bitches!

De acteerprestaties zijn al bij al zeker oké te noemen. Een glansrol gaat (in mijn ogen) naar Manu Bennett die de rol van de druïde Alannon voor zijn rekening neemt. Het doet deugd om “Crixus” (“By Jupiters Cock”, wat mis is ik Spartacus..) opnieuw op het scherm te zien in een krijgersrol. De andere hoofdrollen (3 tieners waaronder een mens, halfmens/halfelf en een elf) doen hun werk zeker degelijk.

Al bij al mag gezegd worden dat The Shannara Chronicles een geslaagd begin is van een groots fantasy epos. Het speelt overduidelijk leentjebuur bij Lord of the Rings en bij het Young Adult genre, maar weet wel een fantasy wereld naar te zetten dat geloofwaardig en groots overkomt (wat veel soortgelijke series niet kunnen zeggen). Het is bovendien niet omdat het een duidelijke Young Adult ondertoon in zich draagt, dat bloed en geweld vermeden worden. Er is voldoende actie in de serie te zien (op momenten zelfs vrij expliciet), waardoor dit zeker niet aanzien kan worden als een doordeweekse tienerserie. Ik ben alvast (tot nu toe) positief verrast en The Shannara Chronicles is hoe dan ook een welgekomen nieuwkomer in het tvshows-wereldje.

Een gedachte over “The Shannara Chronicles Pilot Review | Lord of the Rings for Young Adults

1. Wauw, ik had geen idee dat ze van deze boekenreeks nu ook een serie maken! Ik heb vroeger de boeken met veel plezier gelezen en zal eens een kijkje nemen 🙂 bedankt voor de tip!