Shadowhunters: The Mortal Instruments Pilot Review | The Mortal Clichés

Gisteren is de eerste aflevering van Shadowhunters, geïnspireerd op de immens populaire Young Adult boeken “The Mortal Instruments” van Cassandra Clare, op Netflix verschenen. Een totale verrassing, want ik had niet meteen verwacht dat Netflix deze zou oppikken. Hulde aan Netflix dat ze, net zoals bv Fargo, deze zo snel in hun aanbod opnemen en ze wekelijks (quasi gelijk met de release in Amerika) de nieuwe aflevering uitzenden. Na het kijken van de pilot ga ik deze serie echter hoogstwaarschijnlijk aan mij laten voorbij gaan, de pilot was immers niet om aan te zien.

ISAIAH MUSTAFA, MATTHEW DADDARIO, EMERAUDE TOUBIA, KATHERINE MCNAMARA, DOMINIC SHERWOOD, ALBERTO ROSENDE, HARRY SHUM JR.
SHADOWHUNTERS

Het verhaal handelt over een tienermeisje, die wanneer ze 18 wordt (het eerste cliché van velen) er plots achter komt dat ze een Shadowhunter is. Veel van het verhaal moet zich natuurlijk nog ontrafelen, maar het is duidelijk dat het hier gaat om een (bovennatuurlijke) tweestrijd tussen goed en kwaad. De monsters (uiteraard de slechten) die in de eerste episode aan de beurt kwamen deden mij denken aan een hybride mengeling van wezens uit Grimm, aangevuld met een klein vleugje The Strain en met de bek van de Predator, maar dan veel minder angstaanjagend. De karakters langs de goede (maar ook slechte) kant die een menselijk uiterlijk aannemen, zijn het op het eerste zicht vrij kleurloze impressies die struikelen over de gebruikelijke clichés in soortgelijke series. Heb je nog nooit dergelijke series gezien, zal je dit ongetwijfeld door de vingers kunnen zien. Heb je net zoals ik echter (veel te veel) series en films in je leven gezien, dan ben je dergelijke afspiegelingen zo beu als koude pap.

Nog lachwekkender is dat Netflix deze serie in het Nederlands gedubd heeft. Gelukkig is de taal ook in het oorspronkelijke Engels te zetten. Onbegrijpelijk dat iemand geld uitgeeft aan acteurs om deze serie in het Nederlands te dubben, totaal overbodig en bovendien niet om aan te horen. We gaan toch niet de Franse/Duitse/Spaanse toer op zeker, waar ze alles en nog wat dubben? Dat de serie gedubd wordt, onderstreept bovendien het feit dat deze serie duidelijk gemaakt is voor een jonger publiek (met als hoofddoelgroep 13-15 jarigen).

shadow-hunters-01

Voor alle duidelijkheid, ik heb de boeken niet gelezen. Maar aangezien de populariteit ervan vermoed ik wel dat deze van een ander kaliber zijn dan de serie. Wel heb ik andere populaire Young Adult novels én films gelezen/gezien die me wel zeker konden bekoren, zoals The Maze Runner en The Hunger Games.

De pilot van Shadowhunters is, net zoals zijn filmische tegenhanger “The Mortal Instruments: The City of Bones”, een regelrechte tegenvaller. Hopelijk weet de serie zich te herpakken en alsnog uit te groeien tot een waardige Young Adult serie die niet alleen een jonger publiek weet te  bekoren.

8 gedachtes over “Shadowhunters: The Mortal Instruments Pilot Review | The Mortal Clichés