The Expanse Pilotreview| Voer voor de echte sci-fi liefhebber | KijkIkVerderOfNiet?#8

info

Voor een keertje neem ik geen Netflix Original serie onder de loep. Ditmaal wel een nieuwe science-fiction reeks van de beruchte zender Syfy. Deze zender heeft zowel regelrechte klassiekers als Farscape en Battlestar Galactica op zijn naam staan als enkele ware miskleunen die allesbehalve serieus kunnen worden genomen. De laatste jaren gleed Syfy meer en meer de afgrond in, steeds meer weg uit de gratie van de ware science-fiction fan. Sinds vorig jaar wist Syfy zich enigszins te herpakken met opnieuw enkele kwalitatief betere programma’s, waaronder het verrassende 12 Monkey’s. Toch is het bij elke nieuwe serie van Syfy bang afwachten of het nu een hit or miss gaat zijn, zo ook bij The Expanse.. 

the-expanse-full-banner

The Expanse is gebaseerd op de vrij populaire The Expanse boekenreeks van het duo James S.A. Corey. Tot nog toe heb ik enkel het eerste boek (Leviathan Wakes) gelezen. Het verhaal kwam vrij traag op gang, maar vertelt uiteindelijk een groots en goed uitgewerkt verhaal met de nodige diepgang. Na het lezen van het boek was ik dan ook extra benieuwd hoe Syfy de vertaling naar het kleine scherm ging uitwerken.

De pilot verschijnt pas op 14 december 2015, maar is o.a. reeds op de website van Syfy, voor promotionele doeleinden, te bezichtigen. Het volledige eerste seizoen zal bestaan uit 10 afleveringen, waarbij ik vrees dat ze zich nogal snel door het eerste boek gaan heen rushen.

imagejpg-9bec3a_1280w
Thomas Jane als Detective Miller

De pilot heeft me alvast wel positief weten te verrassen. De wereld van in het boek wordt op een redelijk goede manier omgetoverd naar het televisiescherm. De momenten op Ceres deden me enigszins wat denken aan de wereld in Blade Runner, gecombineerd met een (klein) vleugje van de magie van Terry Gilliam. Special effects spelen bij een sci-fi serie doorgaans een grote rol. Deze zijn jammer genoeg niet van een top-notch niveau. Het is zeker niet zo slecht voor Syfy-normen, maar met momenten valt het toch erg hard op. Voor de rest kunnen de effecten zeker door de beugel, zo erg als bij bv. Sharknado is het zeker niet ;).

kn9ic75u02c7ydsroyqx
Sex sells, ook met zero gravity.. 

In de boeken wordt het verhaal door de ogen van 2 personages vertelt, namelijk door detective Miller en kapitein Holden. Ik moet zeggen dat de casting voor Miller het uitstekend doet. Miller wordt vertolkt door Thomas Jane, o.a. bekend uit het geniale The Mist. De Miller tv-versie is net zoals ik mij had ingebeeld bij het lezen van het boek. Captain Holden  (gespeeld door Steven Strait) daarentegen had ik mij een totaal ander persoon voorgesteld. Ik durf vooralsnog niet zeggen dat het een miscast is, maar ik heb er toch enige bedenkingen bij. Aan de acteur natuurlijk om zich te bewijzen en de kijker in het verdere verloop van het verhaal te verrassen.

maxresdefault
Ja, ook Jonathan Banks heeft een rol(letje?) in The Expanse

Zonder het verhaal te spoilen, geeft de serie mij een heel aangenaam gevoel van pure science-fiction. Het speelt zich duidelijk in outer space af (hoewel ook voor een deel op aarde), duidelijk in een toekomstig tijdperk (dus geen toestanden van 1000 jaar in de toekomst waar de personen bijlopen alsof het anno 2010 of zelfs anno 1800 is), bevolkt door verschillende tegenstrijdige groeperingen, inclusief ruimtepiraten (hell yes!). Om het met de juiste termen uit te drukken, dit is pure space-opera. 

score

Met de eerste aflevering zet Syfy wel meteen een goed resultaat neer. De pilot is onderhoudend, een sprankeltje mysterieus en met degelijke acteerprestaties (die, laat ons eerlijk zijn, we ook niet altijd van Syfy gewend zijn). Tippen aan Battlestar Galactica, zoals sommigen zullen hopen, zal deze serie wellicht niet doen. Het is ook allemaal te vroeg om hier reeds een oordeel over te vellen, maar als The Expanse zo verder doet zou de serie na verloop van tijd wel eens kunnen uitgroeien tot een van de betere Syfy series. 

 

2 gedachtes over “The Expanse Pilotreview| Voer voor de echte sci-fi liefhebber | KijkIkVerderOfNiet?#8

Geef een reactie

