Tijd voor Bier!#4 Oerbier Recensie

Met de subtitel “Nat & Straf“, die op het etiket van Oerbier prijkt, schep je natuurlijk meteen hoge verwachtingen.. Weet Oerbier van De Dolle Brouwers die verwachtingen ook in te lossen? 

oerbier-33cl

Laten we maar eerst vermelden dat “Oerbier” mijn eerste bier ooit was dat ik van brouwerij De Dolle Brouwers geproefd heb. Intussen heb ik tal van andere bieren van hun hand mogen proeven, en hoewel ik er ondertussen meerdere van deze brouwerij naar binnen heb weten kieperen, blijft Oerbier tot mijn favorieten (van hen) behoren. 

Oerbier is een donker bier met een zeer flinke en mooie witte kraag. De benaming verwijst niet (zoals ik in eerste instantie gehoopt had) naar de oertijd, maar wel naar de zuiverheid en oorspronkelijkheid van het bier. Bovendien is “Oerbier” het eerste bier dat De Dolle Brouwers ooit heeft gebrouwen, het stamt dan ook “reeds” uit 1980. In biertermen is dit in feite gloednieuw, toch hebben De Dolle Brouwers ondertussen een grote reputatie onder bierfanaten weten op te bouwen.

oerbier_oval

Hoe langer je Oerbier laat staan, hoe meer de smaak zal evolueren (dit kan zowel positief of negatief zijn, afhankelijk van je eigen smaak). Je kan het bier bovendien jaren tot na de houdbaarheidsdatum houden en perfect drinken zonder ziek van te worden. Hoewel ik dit nog niet geprobeerd heb (ik kan niet zo lang van het brouwsel afblijven 😉 ) lijkt het mij wel leuk om mee te experimenteren om de smaakverschillen doorheen de tijd te ervaren.

De geur heeft in de verte wat weg van een kriek, wat het mede te danken heeft aan de zurig- en fruitigheid van het bier. Het aroma van het bier is echter veel krachtiger, alsook bruter (op een positieve manier) dan een kriek. Het alcoholpercentage van 9% speelt daarin zeker een rol.

Een enorm minpunt vond ik destijds het etiket. Bij de naam “oerbier” had ik immers in eerste instantie een geheel ander etiket in gedachten. Als absolute noob kende ik destijds De Dolle Brouwers ook helemaal niet. Bij de naam oerbier dacht ik aan een etiket met een tafereel uit de steentijd dat de barre omstandigheden en pure mannelijkheid (lees: stoerheid) tentoon zou spreiden. Wanneer je dit beeld in het achterhoofd houdt, is de eerste kennismaking met de look van het etiket nogal een ontgoocheling te noemen, zeker vanwege het vrouwelijke rode strikje met bolletjes. Ondertussen heb ik het uiterlijk van Oerbier weten te appreciëren en vind ik de look eigenlijk erg geslaagd. Erg simplistisch, doch erg authentiek en bijzonder. De slogan “Nat & Straf” maakt het plaatje compleet.

de-dolle-oerbier-glass-033-l

Het glas van Oerbier ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen. Het lijkt wel een collector’s item te zijn. Toch hoop ik er ooit eens ergens een op de kop te kunnen tikken.

Over de smaak kan ik alleen maar lovend zijn. Oerbier is een ware smaakbom die in je mond tot ontploffing komt en je laat snakken naar meer. Er zijn maar weinig bieren (die ik reeds heb gedronken) die aan deze smaak kunnen tippen. Welke ingrediënten er allemaal op te merken zijn? Ik zou het begot niet allemaal kunnen opsommen. Je proeft zoveel verschillende smaken dat je niet zeker kan zijn of al heel goed getraind moet zijn. Het is zurig en fruitig, doch heeft het ook iets zoetigs en een kleine bitterheid. Moeilijk thuis te brengen, maar gebalanceerd en gewoonweg heel geslaagd.

12311245_10207038154846379_1565848183861132751_n

Uiteraard zijn smaken subjectief, maar in mijn ogen mag Oerbier best wat meer naamsbekendheid krijgen in België, een land dat immers bekend staat als bierland. Heb je een buitenlander op bezoek, laat hem dan zeker geen ordinaire pint (hoewel deze ook best kunnen smaken) proeven maar wel dit heerlijk aromatische oerbier boordevol smaak.. 

score

 

 

Geef een reactie

