Fearsome Floors Review | Boardgames#6

info ff

Fearsome Floors is het enige bordspel dat bij ons afgelopen Halloween meermaals op tafel is komen te liggen. Dit doordat het een spel is met vrij korte speelduur, maar voornamelijk omdat Fearsome Floors (Finstere Flure) gewoon erg vlot/leuk speelt. In Fearsome Floors zijn de spelers in een crypte van een vleesetend monster beland waaruit ze dienen te ontsnappen. Het monster heeft echter bloed geroken en is naarstig op zoek naar voedsel in de vorm van mensenvlees!

Onlangs heb ik het spel voor een mooi prijsje van een mede boardgamer weten over te kopen, ondertussen is het spel al aardig wat gespeeld. Fearsome Floors staat op de 720ste plek in de BGG ranking met een gemiddelde score van 6.67/10 van ongeveer 5500 stemmers. Is deze lage plaats een correcte weergave van het spel of zou het mijns inziens zeker hoger mogen aangeschreven worden?

Fearsomefloors30

Uitleg spelregels en opstelling van de handleiding
Ik beschik over de Duitse versie van het spel (Finstere Flure) waarbij de handleiding komt in een zwart-wit versie op simpel gedrukt papier (geen glans papier zoals bij veel andere spellen). Of dit bij de Engelstalige versie op dezelfde wijze gedrukt is, heb ik geen weet van. Op zich is dit geen probleem, maar oogt het toch minder leuk dan een mooi uitgewerkte handleiding. Na veel geblader bekom je bij dit papier eveneens makkelijk redelijk wat kreuken en vuile plekken, waardoor de handleiding er al gauw uitgeleefd gaat uitzien, wat toch jammer te noemen is. De spelregels zelf zijn goed uitgelegd, met goede voorbeelden en voldoende grafisch materiaal. Op de eindpagina staan de spelregels bovendien beknopt in een handig overzichtsschema die veel voorkomende vragen die tijdens het spel kunnen opkomen helpen voorkomen.

Complexiteit spelregels
De spelregels stellen trouwens niet zoveel voor, op minder dan een uur kan het spel reeds gespeeld worden zonder al te veel problemen. Een extra instructionele video bekijken is bij dit spel niet nodig, de handleiding is voldoende. Er moet wel vermeld worden dat de Duitse versie enkel een Duitstalige handleiding bevat. De Engelstalige regels (in exact dezelfde lay-out) wel makkelijk op BGG te vinden. In Fearsome Floors hebben alle spelers (afhankelijk van het aantal spelers) een aantal personages die ze elke ronde een aantal stappen mogen verplaatsen. Nadat alle spelers hun karakters hebben verplaatst is het de beurt aan het monster. Het monster verplaatst zich eveneens een aantal stappen of wandelt door zijn crypte totdat hij 1 of 2 personage’s heeft gedood. De spelers kunnen op voorhand inschatten hoe het monster gaat stappen en alzo inspelen op de richting die het monster effectief op zal gaan. Zo kan speler A bv het monster lokken om vervolgens een karakter van speler B en C op te laten eten omdat zij dichter bij het monster staan. Simpele regels met ook niet enorm veel mogelijkheden, maar als je meerdere spelers hebt die het slim uitspelen zijn deze regels wel zeker voldoende om er een heel fijn spel van te maken. Het spel is bovendien volledig taalonafhankelijk, waardoor het niet uitmaakt of je de Duitse of anderstalige versie in handen hebt.

Het speelbord van Fearsome Floors
Het speelbord van Fearsome Floors

Kwaliteit Spelmateriaal
Het monster in Fearsome Floors (Furunkulus genaamd) is door de speler enigszins zelf samen te stellen. Zo komt het spel met een 4-tal verschillende hoofden, rompen en armen en benen. Zo kun je elk spel een ietwat ander monster op tafel zwieren. Dit verandert geheel niets aan de gameplay, maar zorgt wel voor wat meer variatie. Het bord is van goede kwaliteit. De spelerspionnen zijn degelijk. Elk karakter heeft wel een eigen unieke look, wat wel een positief gegeven is. Toch is het jammer dat deze karakters uit simpele houten schijfjes bestaan. Enfin, het is alleszins al leuk dat deze gepersonaliseerd worden doordat ze een uniek gezicht meekrijgen, wat in veel spellen bij de meeples niet het geval is..

Hoeveelheid spelmateriaal
Fearsome Floors is op veel plaatsen niet meer nieuw te verkrijgen. De richtprijs voor het spel, waar het wel nog te verkrijgen is, ligt rond de 18-20 euro. Dit zit er in de doos:

• 1  bord
  • 11 steenbloktegels waarvan enkele varianten
  • 2 teleporter tegels
  • 2 bloedspoortegels
  • 8 bewegingstegels voor het monster
  • 1 startspelertegel
  • 25 speelfiguren in 7 kleuren
  • Handleiding

Meer zit er niet in de doos, waardoor de richtprijs nogal veel geld is voor hetgeen je er als consument voor krijgt. Dit wil niet zeggen dat het spel zijn geld niet waard is, maar los van het feit gezien dat het spel goed/slecht is, is 20 euro zeker aan de hoge kant. Als je het spel echter 2de-hands op de kop kan tikken voor zo’n 10 euro, lijkt de prijs mij zeker gerechtvaardigd en zou ik geen seconde twijfelen.

Strategieën
pic163508_lgqua strategieën ben je in Fearsome Floors vrij beperkt. Doordat je op voorhand weet hoe het monster stapt en welke zaken op zijn wandelrichting invloed hebben, kan je hier als speler op in spelen. Het is dan ook bijzonder leuk als je bij een laatste “geniale” zet het monster in jouw richting laat uitkomen, maar toch de karakters van de andere spelers opeet omdat die plots dichter in het gezichtsveld van Furunkulus staan! Veel meer strategieën zijn er eigenlijk niet zo meteen. Spelers moeten simpelweg zien dat ze de uitgang van de crypte halen. Spelers hebben geen wapens, geen special abilities of dergelijke. Het enige waar de karakters gebruik van kunnen maken is zich verstoppen achter muren en glijden over bloedsporen. Dit kan je natuurlijk wel redelijk op voorhand inplannen, waardoor er zeker enige strategie bij te pas komt maar dit blijft al bij al erg beperkt.

Spelplezier 13/20
Ondanks dat Fearsome Floors beperkt is in zijn strategiekeuzes, is het toch een leuk spel te noemen. Elke speler wilt al zijn karakters namelijk de crypte laten ontsnappen en dit zo vlug mogelijk (liefst zonder eenmaal opgegeten te worden), waardoor het bordspel wel degelijk aanvoelt als een race-spel gevuld met de nodige adrenaline. Het spel zal zowel de nodige glimlachen, vreugdekreten als gevloek rond de tafel opleveren. Fearsome Floors is een bordspel dat duidelijk het best tot zijn recht komt met meer dan 3 spelers. Hoewel het spel speelbaar is van 2-7 personen, raad ik het spel vooral aan voor 4-6 personen, met het beste resultaat wanneer de speelgroep bestaat uit 4-5 personen. Bij 6 personen kan het immers voorvallen dat het spel te vlug tot zijn einde komt. Fearsome Floors blijft eigenlijk het hele spelletje spannend, vooral wanneer je met mensen speelt die elkaar graag dwarsbomen, wat ook echt nodig is bij dit spel. Wanneer dit gegeven niet gebeurt is het spel een heel pak minder aantrekkelijk te noemen. Hoewel het uitgangspunt elk spelletje hetzelfde is, blijf ik het eigenlijk elke speelbeurt opnieuw even leuk vinden.

Geluksfactor
De geluksfactor valt al bij al wel mee bij Fearsome Floors. De grootste geluksfactor die in het spel zit, is de hoeveelheid stappen of kills dat het monster mag uitvoeren in de ronde. Dit is op voorhand niet geweten, waarbij spelers soms wat geluk mee moeten hebben. Echter, wanneer je het spel strategisch goed uitdenkt en uitrekent kan je de nare gevolgen hiervan voorkomen. Deze geluksfactor is bovendien nooit ergerlijk te noemen.

Interactie tussen spelers
fearsome_floors01Fearsome Floors mocht mijns inziens best wat meer interactiviteit tussen spelers onderling tentoon spreiden. Dit is een punt dat ik zeker mis in dit spel. Spelers onderling kunnen elkaar eigenlijk bijlange niet genoeg dwars zitten. Natuurlijk kunnen spelers het monster aantrekken om andere spelers te laten opvreten, maar dit blijft al bij al te beperkt, zeker doordat niet iedereen dit toepast in het spel (wat jammer is). Spelers kunnen ook niets veranderen aan de positie van andere personen hun karakters. Een aantal speciale eigenschappen die ingezet zouden kunnen worden om zo de interactie in het spel te vergroten zou enorm leuk geweest zijn, ik denk hierbij aan het “Freezen” van 1 karakter van een andere speler voor 1 ronde. Dergelijke zaken mis ik zeer zwaar in het spel, nochtans lijkt Fearsome Floors hier net perfect voor gemaakt, het is dan ook bijzonder vreemd dat dit gegeven nergens in het spel te bespeuren valt.

Herspeelbaarheid 12/20
Fearsome Floors speelt na x aantal beurten in feite nog steeds even leuk als de eerste keer. Het uitgangspunt is steeds hetzelfde, maar verveelt eigenlijk nooit (indien je rekening houdt met het aantal spelers die ik hierboven had vernoemd). Het monster kan met verschillende looks in elkaar worden gestoken, wat geinig is maar ook niet meer dan dat aangezien het niets aan de gameplay verandert. Erg jammer is de lage interactiviteit, een jammerlijke zaak voor een race-spel met dergelijk thema. Toch is het spel leuk genoeg om dit door de vingers te kunnen zien, alleen zat er wel veel meer in. Dit gegeven houdt me dan ook tegen om het spel echt vaak op tafel te leggen

Thema
Het thema bezorgt mij ietwat gemengde gevoelens. In eerste instantie ziet het spel er prachtig uit met het sublieme artwork op de doos. Wanneer je de doos bekijkt zit je als het ware te watertanden naar wat voor moois er binnenin de doos zit! Dit valt uiteindelijk enigszins mager uit. Het bord ziet er mooi en gelikt uit, maar verder bevatten de componenten (alsook het bord) enkele elementen waarvan ik begin te fronsen van ontgoocheling. Ik ben iemand die ontzettend veel belang hecht aan het thema van een spel. Ik zeg niet dat het perfect moet zijn, maar het plaatje moet kloppen. Het is een amusant gegeven dat de spelers het monster verschillende looks kan meegeven, alsook dat elke speler zijn unieke karakters heeft. Sommige kleuren hebben echter veel leukere karakters dan andere kleuren, waarbij enkele vreemde keuzes. Het grootste minpunt is echter de kerker en grasveld die op het speelbord weergegeven staat. Hierin komen de gedode en ontsnapte karakters te staan. De kerker is bizar te noemen, aangezien Furunkulus zijn slachtoffers opvreet, waardoor ze de kerker veel beter hadden weergegeven als een luguber kerkhof met knekels en lichaamsdelen :D. Enfin, dit is misschien muggenzifterij, maar dit haalt het thema in mijn ogen toch wat onderuit.

Score

2 gedachtes over “Fearsome Floors Review | Boardgames#6