Ash Vs. Evil Dead Pilot Review | KijkIkVerderOfNiet? #5

Ash is back!
Ash is back!

De geweldige film Evil Dead 2 scoorde onlangs nog hoog in mijn all time Halloweenmovie-lijst. Deze film stamt echter alweer uit 1987, waardoor de film ondertussen bijna 30 jaar oud is. Anno 2015 komt de zender Starz (bekend van series zoals o.a. Spartacus, Black Sails en Outlander) met een tv-serie van Evil Dead op de proppen, inclusief dezelfde acteur, de immer geweldige en iconische Bruce Campbell! Hoewel er nog maar 1 aflevering uitgezonden is, heeft Ash Vs. Evil Dead reeds meer dan 4500 stemmen op zijn naam op imdb.com, wat erop wijst dat deze franchise nog steeds immens populair is bij zijn fans, alsook bij nieuwkomers. Starz heeft met deze bloederige horrorkomedie wellicht een nieuw succesverhaal in handen, maar slaagt Ash Vs. Evil Dead er ook in om de klasse van de films over te brengen naar het kleine scherm?

tumblr_nwmk7uVNwm1tnrtgbo1_500
Bringing the 80’s back alive

Ondanks dat Bruce Campbell ondertussen reeds 57 jaar oud is, moet gezegd worden dat hij het nog steeds erg goed doet in zijn rol als demonslayer Ash. In Ash Vs. Evil Dead lijkt Ash ditmaal gezelschap te krijgen van 2 kompanen, de sullige Pablo en meisje met ballen Kelly. Ook lijkt er een bijrol voor Lucy Lawless (bekend van Spartacus en vooral als Xena the Warrior Princess) in te zitten. Daarnaast zijn ook horden ondoden, demonen en zelfs Chucky-achtige poppen van de partij!

De acteerprestaties zijn zeker niet van een torenhoog niveau, maar wel voldoende te noemen. Bruce Campbell is tja, Bruce Campbell, die zal zijn stijl nooit veranderen en dat hoeft ook niet, hij is grappig zoals hij nu eenmaal is. De rest van de cast vond ik niet bijzonder overtuigend acteren, waar ik op dit moment nog geen probleem mee heb maar een ergernis die in de komende afleveringen wel zou kunnen opduiken. Het hoogtepunt van de acteerprestaties gaat uit naar Ash zelf en vooral naar de demonen, die niet alleen eng maar ook erg lollig voor de dag komen.

De gekende humor zit volop (en op een frisse manier) in de pilot verweven. De grappen doen soms wat puberaal aan (hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de toilet/seksscène met het houten hand van Ash hehe!), maar op zich heb ik hier helemaal geen problemen mee (integendeel zelfs) aangezien deze perfect bij het Evil Dead sfeertje passen.

Tegenwoordig zijn er massa’s tv-series die het bovennatuurlijke belichten, maar die zich allemaal veel te serieus nemen en vrij middelmatig te noemen zijn (zoals Sleepy Hollow). Op zich helemaal niets mis mee, maar er is een verzadiging in het genre opgetreden. Ash Vs. Evil Dead komt eigenlijk op het perfecte moment om het genre een frisse schwung te geven (net zoals Scream Queens dat op dit eigenste moment ook doet), een richting die het genre echt nodig heeft. De serie is een hommage aan de geniale horrorfilms uit de jaren ’80, een moment uit de filmgeschiedenis waar ik zelf (alsook véél anderen) met veel heimwee naar terugkijk. Het is dan ook mijns inziens een geniale zet dat Starz Ash vs. Evil Dead diep in datzelfde 80’s sausje drenkt en niet de grote hoop hedendaagse horrorshows volgt.

Demon granny is angry..
That’s one angry demon granny!!

De regie van de pilot lag in handen van Sam Raimi, regisseur van de originele films en onder meer ook bekend als regisseur van de Spider-Man trilogie met Tobey Maguire. Aan de pilot had ik niet echt het gevoel dat dit het werk was van een gerenommeerde regisseur, maar kon het regiewerk van eender wie in het vak afkomstig zijn. Hiermee wil ik aantonen dat de regie op zich niet speciaal te noemen is, maar ook zeker geen laagvlieger.

Ash Vs. Evil Dead is een serie die het moet hebben van zijn gore/bloederige elementen met een flink vleugje humor. Deze ingrediënten zitten dan ook boordevol in de pilot, wat in de komende afleveringen van het eerste seizoen niet anders zal zijn. De demonen zijn lekker freaky (buiten enkele CGI momenten die gelukkig niet zo vaak voor komen), de grappen werken goed en de kills en bijbehorende gore zijn geniaal!

ash-vs-evil-dead

Bijzonder leuk nieuws is bovendien dat een tweede seizoen reeds aangekondigd is door Starz!

Kijk Ik Verder Of Niet?
Met een woord, duuuuuuuh :)! Dit is voor mij een guilty pleasure, een guilty pleasure die voor mijn part heel lang mag doorgaan, liefst van al met tonnen bloed, duizenden gortige demonen en de bijbehorende doldwaze humor. Ik zeg zeker niet dat de pilot uitmuntend was, want er zijn zeker momenten die beter kunnen, maar het zet alvast perfect de toon voor het verdere verloop van de serie.

3 gedachtes over “Ash Vs. Evil Dead Pilot Review | KijkIkVerderOfNiet? #5