IZombie Seizoen 1 Review | A Brain Eating Crime Solver

IZOMBIE header

Toen ik voor het eerst de poster en trailer van IZombie zag, dacht ik dat deze serie zoooo gigantisch slecht ging worden. Na het bekijken van het eerste seizoen moet ik bekennen dat ik er eigenlijk niet veel verder naast kon zitten. IZombie is werkelijk een verademing in het genre van Detectives en Crime Scene Investigators. Het genre van CSI’s en consorten zijn in de televisiewereld zo zwaar uitgemolken dat ik mijzelf normaliter niet eens meer waag aan dergelijke series, aangezien je als kijker het toch reeds 1000 maal eerder (en vaak beter) hebt gezien. Ik kan alvast verklappen dat IZombie het uitgangspunt enorm slim aanpakt en daardoor soortgelijke series met gemak achter zich laat.

david-anders-robert-buckley-blaines-world-izombie
Uiteraard heeft ook Izombie een bad guy..

Izombie, een serie van The CW, krijgt op imdb.com een score van 8.0/10 van zo’n 21.000 stemmers. In eerste instantie lijkt de serie bovendien een typische serie te zijn die gemaakt is voor tieners. Ook dit gegeven kan ik grotendeels weerleggen. Sure, het is een serie die het zombie-aspect op een luchtigere manier aanpakt en de grappen zijn vaak wat simpel, maar het pakt gewoonweg allemaal erg goed uit. Net als The 100 (eveneens van de zender The CW) kan ook IZombie met gemak door een meer volwassen publiek bekeken worden.

Het eerste seizoen bestaat uit 13 afleveringen, die bijna allemaal een interessante murdercase behandelen waarbij hoofdrolspeelster Liv (gespeeld door Rose McIver) flashbacks krijgt door het verorberen van de overledenen hun hersenen. Liv is immers een Zombie die in een mortuarium werkt. Hierdoor slaat ze twee vliegen in een klap! Ten eerste zit ze zo meteen bij haar voedselbron zonder iemand te moeten vermoorden en ten tweede kan ze op deze manier mee de moord oplossen. Dit doet ze in een samenwerkingsverband met rechercheur Clive Babineaux (gespeeld door Malcolm Goodwin). De Flashbacks die Liv krijgt door het consumeren van hersenen, zorgt op die manier voor een frisse wind in het CSI-genre, iets waar ik aangenaam door verrast ben.

635618654332894111-iZombie
yummm brainsss..

Persoonlijk vind ik het een slimme zet van The CW om slechts te werken met 13 afleveringen (veel series van The CW hebben seizoenen van 24 afleveringen, wat ik teveel van het goede vind). Hierdoor zijn zowat alle moordzaken origineel en spannend te noemen. Geen enkele aflevering van het eerste seizoen kan in feite gezien worden als een filler, die vaak wel voorkomen bij series met seizoenen die meer dan 20 afleveringen tellen.

Het acteerwerk is vrij degelijk te noemen. Vooral Liv doet het erg goed. Door het eten van de slachtoffers hun hersenen, ziet ze niet alleen flashbacks van die persoon, maar neemt ze ook voor een deel diens persoonlijkheid over. Dit resulteert vaak in grappige situaties, maar toont eveneens aan dat de hoofdrolspeelster in staat is om meerdere persoonlijkheden op een goede manier over te zetten naar het kleine scherm. De rest van de acteurs doet het niet slecht, maar echt bijzondere acteerprestaties valt niet op te merken in Izombie.

Liv & Clive, the perfect murdercase solving team

IZombie is gewoon een leuke serie die het CSI-genre een nieuwe frisheid meegeeft. Het is natuurlijk geen serie met het kaliber van Fargo, Game of Thrones, Breaking Bad of The Walking Dead. Dat hoeft ook helemaal niet, Izombie kiest bewust voor een luchtige aanpak. Bovendien doet IZombie het gewoon perfect voor hetgeen het wilt zijn, namelijk een vermakelijke en knappe serie voor tussen al de kleppers door. Heb je dus even niets te zien, geef IZombie dan zeker eens een kans, you won’t regret it.

score izombie

6 gedachtes over “IZombie Seizoen 1 Review | A Brain Eating Crime Solver