The Martian Filmreview | The Survival of a So-Called Space Pirate on Mars

info martian

Pure science-fiction beleeft opnieuw hoogdagen in de filmwereld, een fenomeen dat ik als fanatieke fan van het genre alleen maar sterk kan toejuichen. 2013 had het verrassende Gravity, 2014 het immense ruimte-epos Interstellar en 2015 heeft de verfilming van The Martian door grootmeester Ridley Scott himself. Ik ben benieuwd welke sci-fi topper we in 2016 mogen verwachten! Van mij mag deze trend gerust doorgetrokken worden waarbij bioscoopgangers jaarlijks getrakteerd worden op een sci-fi klepper van formaat.

The Martian krijgt op imdb.com momenteel een score van 8.3/10 van zo’n 110.000 gebruikers, een aantal dat in de komende maanden nog flink zal aandikken tot zo’n 200.000 stemmen. De film is geregisseerd door Ridley Scott, bekend van o.a. Alien (1979), Blade Runner (1982) en Gladiator (2000). Ridley Scott is de laatste jaren opnieuw enorm actief op het grote doek, helaas zijn Scott’s laatste projecten niet allemaal van dezelfde grote klasse die we van hem gewend zijn. Prometheus (2012, een prequel op zijn eigen Alien uit 1979) viel mijns inziens nog goed te pruimen, maar zowel The Counselor (2013) als Exodus: Gods and Kings (2014) kregen bakken kritiek over zich heen. Weet Ridley Scott met The Martian zijn status van gerenommeerd regisseur in ere te herstellen?

3-new-tv-spots-for-ridley-scotts-the-martian-social

The Martian is overigens een boekverfilming gebaseerd op het werk van Andy Weir. Dit boek uit 2011 kan gezien worden als een van de beste science-fiction romans van de afgelopen 5-10 jaren. The Martian krijgt op Goodreads.com (dé referentiesite voor leesboeken) dan ook maar liefst een monsterscore van 4.38/5. Een verfilming maken van zo’n excellent boek is dan ook geen voor de hand liggende opgave.

Het verhaal draait om astronaut Mark Watney, die voor NASA samen met andere crewleden een missie op mars aan het uitvoeren zijn. Tijdens een storm loopt het drastisch mis en moet de bemanning Mars noodgedwongen verlaten, dit zonder Watney die voor dood gewaand op de planeet wordt achtergelaten. U kan het wellicht wel al raden, Mark Watney, gespeeld door Matt Damon, is (door een gelukje) helemaal niet dood en dient op zijn eentje te overleven op de rode planeet..

The Martian is dan ook een rasechte survival film die zich afspeelt op een andere planeet, bevolkt door slechts één levend wezen. Alsof het gebrek aan zuurstof, voedsel en water nog niet erg genoeg zijn, komt daarbovenop de gigantische eenzaamheid waar het hoofdpersonage mee te maken krijgt. In dat opzicht doet de film wat denken aan Cast Away. Watney dient zodoende te overleven op Mars, een planeet waar werkelijk niets groeit door het gebrek aan zuurstof en neerslag. Hierdoor vertrekt men van een interessant concept, waarbij het aanwenden van wetenschap perfect in het verhaal geïntegreerd wordt en noodzakelijk is voor zijn overleving. Wat volgt is dan ook een wetenschappelijk onderbouwde film waarbij het hoofdpersonage er werkelijk alles aan doet om te overleven. Hoe uitzichtloos de situatie ook lijkt, de wil om te leven is zo sterk dat een mens alles zou doen om te blijven bestaan, terend op hoop, kennis, kunde en geluk. In dat opzicht is de film ijzersterk en erg pakkend te noemen.

the-martian-ares-3-trailer-0

De film duurt bijna 2u30 min. waardoor het gevaar schuilt dat de perikelen van slechts één man op den duur enigszins saai zouden kunnen worden. Dit is slim aangepakt door het veelvuldig switchen tussen de persoon op Mars, de reacties van NASA op aarde en de overige bemanning die zich nog in de ruimte tussen Mars en de Aarde bevinden. Deze opdeling is erg goed uitgebalanceerd, waardoor ik mij in die 141 minuten eigenlijk geen enkele seconde heb weten te vervelen, wat toch een aardige verwezenlijking is voor een film met zo’n lange speelduur.

De acteerprestaties zijn van de bovenste plank, voornamelijk met een glansrol die weggelegd is voor Matt Damon. Vooral naar het einde van de film toe zet Matt Damon een zeer (emotioneel) sterke prestatie neer. Over de andere acteerprestaties kan eigenlijk niet zoveel over gezegd worden, aangezien de film slechts bestaat uit 1 duidelijke hoofdrolspeler aangevuld met zo’n 15-tal ondersteunende bijrollen (wat misschien wel wat teveel van het goede is).

martian-gallery11-gallery-image

De film is intrigerend, spannend en emotievol, aangevuld met wetenschap en een wondermooie enscenering (wat resulteert in een visueel festijn). The Martian is dan ook zeker een bijzondere film die ongetwijfeld in de top 10 beste films van 2015 hoort te staan. Toch is de film mijns inziens geen klassieker te noemen, daarvoor mist hij net dat sprankeltje extra magie/memorabiliteit. The Martian is een film die iedereen zeker eens gezien moet hebben, maar na éénmaal bekeken te hebben je wellicht nooit meer de behoefte hebt om hem nogmaals te bekijken (of misschien na enkele decennia dan). Ik heb me alvast erg vermaakt met deze sterke film en ik ben dan ook blij dat Ridley Scott zich heeft weten te herpakken. Ik kijk dan ook reeds erg uit naar zijn vervolg op Prometheus, namelijk Alien: Paradise Lost die ergens in 2017 in de zalen mag verwacht worden.

score the martian

P.S. Matt Damon kweekt in de film een heuse baard, die er op realistische wijze erg ranzig uit ziet haha, Matt Damon + baard, het gaat écht niet samen 😀 !

12 gedachtes over “The Martian Filmreview | The Survival of a So-Called Space Pirate on Mars

1. Goede review! De afwisseling was inderdaad prettig! Ik ben het wel met je eens dat het zo’n film is die je een keer kijkt, en daarna niet weer. Ik vond het zelf wel opvallend dat de film minder dramatisch was en meer humor bevatte dan je op het eerste gezicht zou verwachten 🙂

1. inderdaad, was ook wel verrast door de humor die er zo nu en dan in voor kwam, dat maakte de film zeker wat luchtiger, maar langs de andere kant deed het totaal geen afbreuk aan de penibele situatie waarin het hoofdpersonage zich in bevond, het maakte het geheel eigenlijk zelfs wat realistischer en hangt goed samen met de hoop waaraan hij zich optrok.

1. Ja, dan is het zoeken naar eentje met pauze best, want ik kan zo lang niet zitten. Een van de redenen dat we weinig naar de bioscoop gaan, is omdat ik er altijd geradbraakt buiten kom… En het is ook gewoon heel duur geworden he!

2. amaai niet! ik heb hier onlangs nog een review gedaan tussen Kinepolis Leuven en Utopolis Mechelen, waarbij die laatste echt veel goedkoper is en eigenlijk beter (maar ze geven wel geen pauze, in Leuven normaal wel).