Fargo Seizoen 2 Pilot Review | KijkIkVerderOfNiet? #4

Anthologie-series lijken de laatste jaren steeds meer en meer hun opmars te maken. Na American Horror Story en True Detective sluit ook Fargo zich aan bij deze opvallende trend. In tegenstelling tot AHS gebruikt Fargo (net als True Detective) wel elk seizoen andere acteurs, waardoor ieder seizoen als een geheel opzichzelfstaand verhaal kan gezien worden.
Het tweede seizoen is zopas begonnen en is te bekijken op Netflix, waar elke week een nieuwe aflevering wordt vrijgegeven.
Het eerste seizoen van Fargo resulteerde in een subliem stukje televisie met een sterk verhaal en schitterende acteerprestaties. Slaagt de pilot van het tweede seizoen erin om diezelfde klasse tentoon te spreiden?

comment_prywaoblhvfk6bnfs5zfalwpqw8msii1

Geen Billy Bob Thornton, Martin Freeman of Bob Odenkirk meer in de hoofdrollen dit seizoen, wel Jesse Plemons, Patrick Wilson en Kirsten Dunst, dit samen naast enkele andere bekende gezichten. Opmerkelijk is wel dat vorig jaar Bob Odenkirk in de serie zat, als dit jaar Jesse Plemons, beiden bekend van Breaking Bad. Als deze tendens zich doorzet zitten we een van volgende jaren met Aaron Paul of Bryan Cranston zelf aan ons been, alsof iemand dat erg zou vinden ;)! De acteerprestaties in de pilotaflevering zijn alvast van zeer hoog niveau te noemen, door zowat alle in beeld gebrachte karakters.

De setting doet bijzonder hard denken aan het voorgaande seizoen. Dit is ook logisch aangezien het verhaal zich wederom afspeelt in het ijzig koude en besneeuwde dorpje Fargo. Hoewel een dergelijke setting niet meteen vlug verveelt, vraag ik me toch af of ze steeds diezelfde soortgelijke setting zullen blijven behouden in de komende seizoenen (als die er tenminste komen). Ik kan mij wel inbeelden dat ik tegen seizoen 4 datzelfde tafereel ietwat beu gezien ben. Ik begrijp dat dit een ode is aan de oorspronkelijke film (alsook dat het zich simpelweg afspeelt in het dorpje Fargo), maar vroeg of laat zullen ze hier toch van moeten afstappen vermoed ik, wil het niet gaan vervelen.

Fargo-Season-2-Trailer

De regie en scenografie is werkelijk adembenemend te noemen en doet zeer filmisch aan. Dit is van zo’n hoog niveau dat ze met dit aspect het grote merendeel van de andere series van dit moment met gemak wegblazen. Wel heb ik sterk het gevoel dat de opzet net hetzelfde is als vorig seizoen. De filmstijl, alsook de handelingen van de karakters, zijn typisch Fargo. Hoewel ik het volste vertrouwen in deze serie en dit seizoen heb, moeten de makers toch wat oppassen dat ze met dit seizoen niet teveel in herhaling vallen.

Kijk Ik Verder Of Niet?
Het bekijken van de pilot voelde vooral aan alsof ik naar een speelfilm zat te kijken, een zeer goede film. De algemene toon van de serie is een crime-drama, aangevuld met een vleugje “verborgen” humor die op het perfecte moment tevoorschijn komt. Voorts ook een ode aan de gebruikte muziek in de pilot, deze paste perfect bij het gehele plaatje. Het geheel is dan ook een zeer, zéér vermakelijke pilot die wederom een subliem seizoen voorspelt, mede dankzij de steengoede scenografie.  Het enige minpunt dat ik kan bedenken is dat de makers moeten oppassen dat ze met het tweede seizoen niet teveel in herhaling vallen, hoewel ik daar eigenlijk wel vrij gerust in ben.

3 gedachtes over “Fargo Seizoen 2 Pilot Review | KijkIkVerderOfNiet? #4

1. Zag dat deze toegevoegd was, maar is even wennen dat Netflix voor deze serie wekelijks een aflevering uitbrengt en niet alles in 1 keer. Denk dat ik daarom nog even wacht tot alles uitgezonden is, moet toch eerst nog Narcos uitkijken 🙂

1. Dat doen ze tegenwoordig wel vaker van series die geen originals zijn. Zo was dat ook het geval met Penny Dreadful, Between, The Returned en Better Call Saul. Vind het alvast wel goed dat ze zo vroeg na de amerikaanse release (met bepaalde series dan) ze deze reeds aanbieden.