Among The Stars Review | Boardgames#5

Als Sci-fi fan stond Among The Stars al een tijdje op mijn to-buy lijst. Helaas is deze bijna nergens meer nieuw te koop voor een redelijke prijs. Het was dan ook wachten op dat ene moment dat ik het spel 2de hands op de kop kon tikken. Dat moment heeft lang (té lang) op zich laten wachten, maar ein-de-lijk heb ik hem voor een mooi prijsje binnen kunnen hengelen! Tijd om dit spel eens onder de loep te nemen!

Among The Stars staat op dit moment op de 275e stek op de befaamde BGG lijst. Niet meteen bijzonder hoog, maar dat wilt niet altijd iets zeggen! Het spel krijgt er een gemiddelde score van 7.33/10 van 3500 stemmers.

pic2037906_lg

Uitleg spelregels en opstelling van de handleiding
Het eerste wat opvalt bij het openslaan van de handleiding is dat deze bijzonder mooi oogt. Het is zichtbaar dat er veel tijd is gestoken in het visueel aantrekkelijk maken van de handleiding en het resultaat mag er dan ook zijn. Hierdoor is het voor de speler toch ietwat aangenamer om de regels door te nemen. De spelregels worden in het boekje bovendien erg duidelijk en goed uitgelegd (in het Engels, er is geen Nederlandse versie van het spel beschikbaar). Ikzelf heb voldoende gehad om de regels uit het boekje te lezen om het spel te kunnen spelen. Voor dit spel is het in principe niet nodig om op zoek te gaan naar een instructionele video. Hierbij moet ik wel vermelden dat het spel qua mechanisme erg doet denken aan 7 Wonders (een spel dat ik reeds onder de knie had voor ik aan deze begon). Spelers die nog geen ervaring hebben gehad met 7 Wonders of een dergelijk spel kunnen misschien wel problemen met de uitleg ondervinden, hoewel ik vermoed dat het ook voor hen geen probleem zal zijn aangezien de uitleg duidelijk is. De uitleg wordt bovendien aangevuld met goede voorbeelden en illustraties. De handleiding zuigt de speler ook thematisch op in het spel, aangezien een achtergrondverhaal en alle buitenaardse rassen die in het spel voorkomen met een apart verhaal uitgelegd worden, topwerk!

Complexiteit spelregels
Spelregelwijs zit Among The Stars vrij simpel in mekaar. Het spel bestaat uit 4 rondes (4 jaren) die telkens uit 6 speelbeurten bestaat. Elke beurt mag je een kaart spelen, de overige kaarten speel je door naar je tegenstanders totdat je alle 6 kaarten hebt gespeeld, daarna gaat het spel een ronde verder. Voor de kaarten dien je te betalen met credits, kan of wil je dat niet, dan kan je nog altijd je kaart afleggen en 3 credits bekomen. Een andere optie is om een energiereactor te bouwen zodat je in de toekomst extra sterke ruimtes in je ruimtestation kan bouwen. Aan het begin van het spel krijg je enkele doelen die voor alle spelers hetzelfde zijn. Wil je deze extra punten scoren, dien je je strategie enigszins daar op af te stemmen. De eerste spelletjes is het wellicht wat veel om allemaal rekening mee te houden en zal je jouw kaarten (ruimtes/faciliteiten) wellicht vrij willekeurig plaatsen. Na enkele spelletjes ga je deze beslist meer strategisch plaatsen zodat je meer punten kan sprokkelen. In principe is Among The Stars helemaal geen moeilijk spel en zullen spelers normaliter weinig problemen moeten ondervinden bij het (correct) spelen. Hierdoor is het spel ook toegankelijk voor mensen die niet veel bordspellen spelen. Hou er wel rekening mee dat er redelijk wat tekst (in het Engels) op de kaarten staat, waardoor een basiskennis van het Engels alleszins een must is.

Kwaliteit Spelmateriaal
De spelkaarten zijn van redelijk goede kwaliteit. Na veel speelbeurten kunnen ze echter wel enigszins gebruikssporen tonen aangezien ze een zwarte rand hebben. Zoals met alle kaartspellen zou ik aanraden om de kaarten te sleeven. De kaarten van Among The Stars hebben echter een vierkant formaat en niet het standaard formaat, waardoor ik niet weet of sleeves van deze afmetingen makkelijk te vinden zijn. Het scorebord is van degelijk formaat maar stelt eigenlijk niet zoveel voor. Ik vind het scorebord overigens vrij onhandig, aangezien de score ietwat zigzag door elkaar loopt en de kartonnen markers makkelijk over het scorebord schuiven, dit had toch iets beter gekund en gemogen.

DSC00794-e1409331791398
De 8 verschillende rassen in Among The Stars

Hoeveelheid spelmateriaal
Among The Stars is nieuw praktisch nergens verkrijgbaar en al zeker niet voor een schappelijke prijs. Spelgezel (die ik jammer genoeg sowieso al niet meer mee tel sinds ze flink duurder zijn geworden) heeft het spel niet in hun assortiment. Adriaensen heeft de goedkoopste nieuwprijs (34 euro) maar is niet in voorraad. Hetzelfde geldt voor spelmagazijn. Spelshop heeft het spel dan wel waar in hun (virtuele) rekken staan, maar kost het spel maar liefst 49.50 euro!!!! En dit voor een kaartspel met vrij weinig materiaal, YIKES!!
Hieronder overigens een opsomming wat er in de doos zit:

• 1  scorebord (ongeveer A4-formaat)
  • 8 Rassenbordjes
  • 72 Basis locatiekaarten
  • 44 Speciale locatiekaarten
  • 8 Doelkaarten
  • 12 Conflictkaarten
  • Enkele markers
  • 20 Energieblokjes
  • 1 startspelerfiguur
  • 40 kartonnen credits
  • Handleiding

Als nieuwprijs zou ik een goede 30 euro een redelijk prijs vinden. De 50 euro die spelshop op het spel plakt is in mijn ogen dan ook véél te duur. Dit bedrag mag je echt alleen geven als je het spel doodgraag wil hebben en het nergens 2de hands op de kop kunt tikken (zoals ik gedaan heb). Aangezien het spel nieuw bijna nergens nog verkrijgbaar is, kan ik hier in dit geval ook niet over oordelen en neem ik dit niet mee op in de eindscore.

Strategieën
In  Among The Stars begin je elk spel met een aantal objectives (gelijk aan het aantal spelers). Deze objectives zijn voor iedereen gelijk en blijven ook doorheen het gehele spel hetzelfde. Deze objectives kunnen de spelers extra punten opleveren op het einde van het spel. Deze objectives mogen zeker niet uit het oog verloren worden, anders kan het goed zijn dat 1 speler met alle objective-punten gaat lopen, wat de doorslag kan geven. Er zijn in totaal 8 objective-kaarten in het basisspel. Dit hadden er van mij gerust het dubbele aantal mogen zijn, om zo voor meer variatie te zorgen .
Alle spelers beginnen het spel overigens met een eigen uniek ras (in onze speelgroep delen we deze altijd random uit), wat elke speler een eigen specifieke competentie geeft. Deze kunnen in de loop van het spel gebruikt worden of op het einde van het spel. Ook deze eigenschap kunnen de spelers veel voordelen en punten opleveren mits goed gebruikt.
In Among The Stars bouwen spelers hun eigen ruimtestation op. Er zijn 5 soorten bouwkaarten (gesymboliseerd door een kleur). Blauw = Administratief, Geel = Commercieel, Rood = Militair, Paars = Recreatie en Groen = diplomatisch. Na enkele speelbeurten zal je al gauw merken dat deze kleuren het best bij elkaar worden geplaatst (dit is in feite ook het meest logische, wie wilt er nu bv naar een hippe bar gaan vlak naast een militaire zone?).
De spelers hebben wel de volledige vrijheid om hun ruimtestation op te bouwen hoe ze het zelf willen, mits enkele restricties. Het aantal verschillende gebouwen/zones/constructies is al bij al wel enigszins beperkt, waardoor je regelmatig meerdere constructies in je ruimtebasis bouwt. Dit hadden er ook gerust enkele meer mogen zijn.

Spelplezier 16/20
pic1319090_mdAmong The Stars is een erg makkelijk, vlot en vermakelijk spel. Het spel blijft ook na x aantal speelbeurten even aangenaam spelen. Als speler krijg je ook het gevoel dat je daadwerkelijk een eigen ruimtestation aan het opbouwen bent, waar je op het einde van het spel fier of net ontgoocheld over kan zijn. Het is ook een leuk gegeven dat je naar andere spelers hun ruimtebasis gaat kijken en deze met je eigen station gaat vergelijken. Qua mechaniek doet het wat aan 7 Wonders denken, maar bij Among The Stars bekom ik persoonlijk een meer voldaan gevoel bij het uiteindelijke resultaat van wat ik tijdens het spel opgebouwd heb. Het resultaat voelt compleet aan, wat het spelplezier zeer sterk ten goede komt. Mijn vriendin is normaliter zeker geen fan van space-spellen, maar deze vind ze zelf enorm amusant om te spelen, wat de sterkte van het spel toch onderstreept. Het spel is bovendien niet moeilijk, waardoor het ook erg toegankelijk is voor mensen die niet vaak bordspellen spelen. Bovendien blijft het spel spannend tot het einde, doordat constructies/zones met een geel kadertje extra punten opleveren op het einde van het spel (alsook extra punten voor de objectives), waardoor er bij de eindscore nog veel kan veranderen. Een jammer gegeven is wel dat je tegenstanders vrij weinig “pijn” kan doen. Zo had het leuk geweest mocht je iets kunnen forceren of een ruimte vernietigen uit tegenspelers hun ruimtestation. Het thema van het spel komt zeer sterk uit de verf, mede door het geweldige artwork op de kaarten. Dit alles maakt dat ik altijd wel te vinden ben voor een potje Among The Stars.

Geluksfactor
Among The Stars maakt gebruikt van het zogenaamde card-drafting mechanisme, waarbij spelers kaarten in hun handen krijgen, er eentje kiezen en vervolgens de rest doorschuiven naar de andere spelers. Bij het krijgen van de kaarten zit uiteraard enig geluk gemoeid, maar doordat elke speler 6 keuzes krijgt in het begin van elke ronde zit er normaliter altijd wel iets bruikbaars bij. Als je werkelijk niets bruikbaars kan doen, kan je nog altijd een kaart vernietigen of ze afleggen voor een power reactor (je moet wel 1 credit betalen in dat geval). Kaarten die je vernietigt kun je best selecteren a.d.h.v. criteria waarmee je je tegenstander kan dwarsbomen. Als je weet dat de tegenstander naar wie je de kaarten moet doorgeven die specifieke kaart goed kan gebruiken (en hem/haar veel punten kan opleveren) vernietig je bv. best die kaart. Uiteraard blijft er altijd wel een geluksfactor aanwezig in Among The Stars maar deze is zeker niet ergerlijk te noemen.

Interactie tussen spelers
pic1354619_mdDoordat Among The Stars gebruik maakt van een card-drafting techniek en je als speler je kaarten dient door te spelen naar de andere spelers, zullen spelers ongetwijfeld veel naar elkaars ruimtestation kijken. Dit wil echter nog niet zeggen dat er veel interactie tussen spelers onderling is. Spelers kijken wel naar wat de ander heeft liggen, maar veel communicatie onderling is er niet. Meer interactie tussen spelers ontstaat wel wanneer de conflictkaarten in het spel worden gebracht (dit is optioneel en geen vereiste). Deze conflictkaarten zorgen ervoor dat je constructies uit je eigen ruimtebasis gaat vergelijken met een andere ruimtebasis, waarna je punten van een andere speler kan afsnoepen. In deze conflictkaarten zit echter vrij weinig variatie waardoor de conflicten ietwat onafgewerkt voelen. Zeker omdat het als speler leuk is om je ruimtebasis te vergelijken met andere spelers, had meer interactie tussen spelers voor een nog aangenamere ervaring gezorgd.

Herspeelbaarheid 15/20
Among The Stars blijft enorm leuk spelen, ook na veel speelbeurten. Je ruimtestation ziet er elk spel anders uit, wat de herspeelbaarheid ten goede komt. Na een grote hoeveelheid speelbeurten kan er wel enig “been there, done that” gevoel in het spelletje kruipen omdat je na veel speelbeurten uiteraard alle kaarten meermaals de revue hebt zien passeren. Door Among The Stars veel te spelen, wil je dan ook graag een grotere kwantiteit locatiekaarten op de speeltafel zien voorbij komen. Daar zijn natuurlijk uitbreidingen voor, die ik tot op heden niet in mijn bezit heb maar wel ongetwijfeld ga halen! Among The Stars is een makkelijk en snel spel dat bij ons veel op tafel wordt gegooid en zeker geen stof in de kasten ligt te vergaren. Één spelletje duurt overigens ongeveer zo’n 40 minuten (er kan wel wat downtime optreden als spelers wat te lang nadenken over welke keuze ze gaan maken).

Thema
Het absolute punt waarin Among The Stars uitblinkt is voor mij het fantastische thema dat mij als fan van science-fiction enorm veel plezier schenkt. Niet alleen het artwork van de kaarten zijn prachtig geïllustreerd, maar ook de doos en de handleiding zit in dezelfde geweldige sfeer gedrenkt. Het enige element wat uit de toon valt is het bizarre scorebord, dat bovendien nogal makkelijk over tafel schuift. De makers hebben zelfs de moeite gedaan om een waar achtergrondverhaal van elk speelbaar ras aan de speler mee te geven (zie handleiding), alsook een algemene schets van de wereld waarin het spel zich afspeelt. Achteraan de doos van Among The Stars is zelfs de speelduur en het aantal spelers in alien-symboliek weergegeven, dit oogt misschien onnozel voor sommige mensen maar voor mij maakt dit het plaatje gewoon helemaal compleet, wat ook de dedicatie en liefde die de makers in het spel hebben gestopt goed naar buiten brengt. Thematisch is Among The Stars mijns inziens echt top!

Score

eindscore

Among The Stars is een erg prettig spel. Het is makkelijk te leren, het speelt vlot en simpel en is boven alles gewoon enorm plezierig om te spelen. Dit is simpelweg een zeer goed spel voor zowel beginnende als meer doorwinterde boardgamers. De handleiding zit prima in elkaar en het spel zit doordrenkt met het perfect naar voren gebrachte thema. De enige minpunten die ik heb zijn het wat vreemde scorebord en de interactie tussen spelers had in mijn ogen intenser mogen zijn. Among The Stars is een spel dat mijn collectie alvast nooit zal verlaten.

2 gedachtes over “Among The Stars Review | Boardgames#5

1. believe me, dit is veel leuker dan Monopoly ! Ik dacht ook altijd dat het iets onnozels was maar sinds ik een keer een goed spel had gespeeld was ik verkocht. Heb ondertussen zelf al enkele personen kunnen warm maken voor volwassen bordspellen, zij hebben nu ook de microbe te pakken haha