FaceOff Review #1| Utopolis (Mechelen) Vs. Kinepolis (Leuven); slechts één overduidelijke winnaar!

Iedereen die graag eens een goede film meepikt in de bioscoop weet dat hij/zij daarvoor reeds aardig in de geldbuidel dient te tasten. Ga je naar een prent kijken met doorsnee speelduur (en dan heb ik het nog niet over de toeslag van 3-D), wil je daarbij nog graag een chipje eten en je lichaam van een basisbehoefte H2O voorzien, ben je al vlug meer dan 15 euro kwijt, say what now?!! Neem zeker géén snoepjes in de bioscoop, want dat is zowat nog het duurst van allemaal. Voor snoep betaal je immers al gauw meer dan 20 euro per kilo (of anders gezegd meer dan 2 euro per 100 luttele lullige grammetjes).

faceoff utopolis

We moeten hier niet flauw over doen, dit is belachelijk prijzig. Heb je een gezin met 2 kinderen, kan je m.a.w. voor anderhalf uur entertainment (als de film meevalt tenminste) gemakkelijk 50 euro kwijt zijn, en dan heb je nog niet gek gedaan in de snoep- en drankafdeling. Ach, stop gewoon wat snoepjes in de binnenkant van je jas of in de handtas van je vriendin en “smokkel” je eigen etenswaar mee naar binnen. Doe hetzelfde overigens met een flesje water of betaalt U liever 2,70 euro voor een halve liter water dat een halve graad Celsius kouder is?

Buiten de prijzen van eten en drank gezien, is tevens de prijs van het toegangsticket op zich te gepeperd. Hierbij komt nog eens een toeslag voor lange speelduur, een toeslag voor 3-D, what’s next een toeslag voor een betere zitplaats?

popcorn-boxes

Enfin, ik zou die hoge toegangsprijs op zich nog niet zo erg vinden moesten de films meteen op het geplande aanvangsuur ook daadwerkelijk beginnen. Vaak zit je nog 20 minuten naar prutreclame te kijken (waar de bioscopen toch ook veel inkomsten uit vergaren). Dan begint de film overigens nog steeds niet, eerst nog wat trailers van toekomstige films en een vleugje Cinevox kan uiteraard ook niet ontbreken nu we toch bezig zijn. Bij Utopolis valt dit al bij al nog mee, bij Kinepolis doen ze er nog een schepje bovenop door de kijker te tergen met een aftelscherm waar vermeld staat hoelang het nog gaat duren vooraleer de film begint. En dan spreek ik nog niet over de half-time break die Kinepolis toepast bij veel films. Zit je even in een spannend stuk van de film, schieten de lichten uit het niets volle bak aan en gaat het scherm uit (“Beste kijkers, ga alstublieft nóg iets kopen in onze veel te dure snoepshop héhéhé jullie trappen er toch in”*Evil Kinepolis Laugh*). Dit beste lezers, is de zogenaamde “magie” die Kinepolis de toeschouwer biedt. Maar goed, laten we eens kijken welke bioscoop de meest klantvriendelijke prijzen weet te brengen; Utopolis (Mechelen) VS. Kinepolis (Leuven)! Mijn voorkeur gaat alvast sterk uit naar Utopolis, om redenen die ik hieronder nog eens extra zal opsommen:

• Toegangsprijs ticket voor een normale film, normale speelduur, non 3-D
    Kinepolis (Leuven): 10.35 euro
    Utopolis (Mechelen): 8.80 euro
  •  Kortingstarief (-18 jarigen, Studenten, senioren)
    Kinepolis (Leuven): 9.35 euro  (studenten betalen 7.75 euro)
    Utopolis (Mechelen): 7.30 euro
  • Maandag = kortingsdag in Utopolis Mechelen en betaalt IEDEREEN 6 euro / film , Kinepolis (Leuven) heeft geen gelijkaardige formule
  • Familieformule bij Utopolis (Mechelen) bv 2 volwassenen en 2 jongeren – 18 jaar = 6.5 euro per persoon
    Kinepolis (Leuven) heeft geen gelijkaardige formule.
  • Toeslag 3-D
    Kinepolis (Leuven): 2 euro
    Utopolis (Mechelen): 1 euro (+2 euro eenmalige aankoop 3-D bril die je dus mee naar huis mag nemen en hergebruiken)
  • Toeslag lange speelduur
    Kinepolis: 0.75 euro
    Utopolis: 0 euro
  • Parking
    Kinepolis (Leuven): min. 3 euro
    Utopolis (Mechelen): Gratis!
  • Ladies Movie Night
    Kinepolis (Leuven): 15.45 euro
    Utopolis (Mechelen): 14 euro
  • abonnement
    Kinepolis (Leuven): 100 days kaart = 80.50 euro voor 10 films op 100 dagen
    Utopolis (Mechelen): 65 euro voor 10 films op 3 maanden tijd
    verschil van maar liefst 15.50 euro!

Bovendien beschikt Utopolis Mechelen over meer zalen dan Kinepolis Leuven en ziet het geheel van Utopolis Mechelen er ook nog eens aantrekkelijker uit. Als beide bioscopen in acceptabele afstand liggen, zou ik resoluut voor Utopolis Mechelen kiezen voor een avondje film, wat ik dan ook doe.

Daarenboven heb je bij films voor volwassenen in Utopolis geen last van die irritante half-time breaks en kan je de film in een ruk uitkijken.

de VIP-zaal van Utopolis Mechelen met lederen zetels.

Stel dat je als volwassene bezoeker met de auto naar een 3-D film gaat met lange speelduur betaal je in Kinepolis Leuven 16.10 euro. In Utopolis Mechelen betaal je slechts 9.8 euro!!!!! Ga je op maandagavond naar de film betaal je in Utopolis Mechelen zelfs slechts 7 euro voor een 3-D film met lange speelduur. In Kinepolis Leuven nog steeds 16.10 euro.
Wil je graag luxueus naar de film, is er nog de zogenaamde VIP-zaal met lederen zetels in Utopolis Mechelen. Daar kun je voor 12.50 euro per persoon (incl. glas champagne) een ticket nemen, waar je met je partner rustig apart kan zitten en zelfs tijdens de film drank en fingerfood kan bestellen door een druk op de knop. Kijk je dus een 3-D film in de luxe-zaal kost je dit 13.50 euro per persoon, nog stééds goedkoper dan bij Kinepolis dus.

overwinning utopolis
Kinepolis Leuven krijgt rake klappen. Utopolis Mechelen is ongetwijfeld de beste optie van de twee voor een avondje bioscoop.

In deze Face-Off review slaat Utopolis Mechelen met gemak haar concurrent Kinepolis Leuven met de grond gelijk. Het is in mijn ogen zo’n groot verschil dat het zelfs bijna geen eerlijke strijd te noemen valt. Ik hoop dan ook van harte dat Utopolis deze klantvriendelijke prijzen blijft hanteren en dan zal het volk ook blijven toestromen. Kinepolis (Leuven) mag zijn beide pollen kussen dat het in een studentenstad zonder plaatselijke concurrentie gevestigd ligt, anders waren ze met hun schandelijke woekerprijzen reeds lang K.O. geklopt.

10 gedachtes over “FaceOff Review #1| Utopolis (Mechelen) Vs. Kinepolis (Leuven); slechts één overduidelijke winnaar!

1. Kinepolis KO? Laat me niet lachen. 🙂

Kinepolis staat sterk in z’n schoenen. Geef je niet veel om beeld – en geluidskwaliteit, dan ga je naar Utopolis. Geef je er wel om, dan ga je naar Kinepolis.

Ook een beetje raar om enkel maar bepaalde complexen van elke groep te vergelijken. Check een Kinepolis Antwerpen maar eens, over kwaliteit en klantenservice gesproken.

Besef wel dat het niet lang meer zal duren alvorens Utopolis in handen is van Kinepolis. Net als UGC.

1. “Stel dat je als volwassene bezoeker met de auto naar een 3-D film gaat met lange speelduur betaal je in Kinepolis Leuven 16.10 euro. In Utopolis Mechelen betaal je slechts 9.8 euro!!!!!”

Hoe kom je op €16.10? Als ik alles uitreken kom ik toch wel wat lager uit:
      – Normaal tarief: €10,35
      – Supplement 3D: €2
      – Supplement lange film: 0,75
      Dan kom ik op: €13,10.

Ik kan begrijpen dat je fan bent van Utopolis, net zoals ik die van Kinepolis ben. Maar als je dan een artikel schrijft dien je wel in alle eerlijkheid een artikel te maken. Niet lukraak bedragen te noteren zodat 1 bepaalde firma slechter in het daglicht kom. Toegegeven, het verschil blijft groot, maar als je een artikel schrijft moet je wel waarheid noteren.

Misschien tijd om voor de krant te gaan werken? Daar schrijven ze er ook maar op los. 🙂

1. Als je een artikel leest, dien je het natuurlijk wel goed te lezen en niet vlug vlug uiteraard. Je hebt de quote er dan zelfs nog bij gezet. Die 3€ extra is in Leuven het minimum parkeergeld (daarom dat ik in die zin “met de auto”) aanhaalde. Het is inderdaad een face-off tussen 2 specifieke bioscoopzalen, omdat ik bij deze ook het vaakst kom. Het wordt in de tekst ook duidelijk gemaakt dat het om 2 specifieke complexen gaat. Ik ken veel mensen die tussen Leuven en Mechelen inwonen, en steevast naar kinepolis rijden omdat ze gewoonweg niet op de hoogte zijn van het (in dit geval) veel betere alternatief. En laat me zelf niet lachen, de beeldkwaliteit in Leuven is ronduit belabberd en ze hebben er amper 7 zaaltjes, maar toch houden ze de prijs even hoog, en dat noem jij dan goede klantenservice ;)!

2. Natuurlijk staat Kinepolis sterk in zijn schoenen. Ze kopen als een vraatzuchtige multinational alle andere en goedkopere alternatieven op, om erna hun prijzen wellicht nog wat de hoogte in te jagen. Goed nagedacht jongen, als jij graag in de toekomst 15€ neer telt voor een filmpje te zien be my guest, maar op deze manier haken alle niet cinefielen af om nog naar de bios te gaan.

2. My Life in Review vs Jens = 2-0 🙂

Leuk artikel hoor maar als je enkel op cinemagebied gaat kijken ben ik wel blij dat ik in Nederland woon. Prijzen voor losse kaartjes bij Pathé zijn hoog (€ 10,=) maar daar staat ook tegenover dat je voor € 19 onbeperkt naar de film kan. En consumpties in de bioscoop kopen? Vrijwel nooit. Zeker niet als er een supermarkt onder het complex zit.

1. In België moet je toch wat oppassen met eigen consumpties meebrengen. Heb je een rugzak mee kan het zijn dat deze gecontroleerd wordt, dit gebeurt niet vaak maar het kan wel. Voor de rest is het erg jammer dat er geen goede aboformules beschikbaar zijn bij beide genoemde bioscopen, maar voor hetzelfde ben je bij utopolis wel 15 euro goedkoper af, toch een groot verschil. Misschien moet ik maar eens over de landsgrens komen kijken 😉

3. Tip als je student bent en in de buut van Brussel zit, UGC. Die aanvaarden studentenkaarten en geven dan ook studentenkorting. Mooi gebouw, leuke zalen en even goede kwaliteit als Kinepolis

4. Leuk artikel. Maar echt over oordel kan ik niet. Ben nog nooit in Kiné Leuven of Utopolis Mechelen geweest.

Algemeen merk ik wel dat Kinepolis innovatie geeft en zelf ook samen met Barco instaat voor de ontwikkeling. De medewerkers van Kinepolis, bv Bob Claeys, doen hun job echt wel met passie merk ik. De ticketprijs, dat is een andere zaak en zal er niet op gaan verbeteren. Bij geen enkele bioscoopuitbater. Natuurlijk gaan we een monopoly krijgen,… UGC behoort tot Kinepolis, alsook Utopolis voor een groot gedeelte. En dan kan je je de vraag stellen: “Waarom verkoopt Utopia hun bioscopen?”

Verder kom ik ook graag bij Utopolis (Turnhout). Al heb ik soms een amateuristisch gevoel bij hun. Personeel dat niet vaak om men vragen kan antwoorden of alles moet navragen. Verder wel tevreden van hun zalen (iets minder van de zetels).

Al bij al, het blijft een persoonlijk iets. En om op je opmerking richting Jens te antwoorden betaal ik graag €15 (deze prijs komt er zoiezo aan) voor een goede kwalitatieve bioscoop. Ongeacht hoe de naam van de bioscoop is.

1. Innovatie in bioscopen is inderdaad heel belangrijk om te blijven evolueren en de kijker waar voor zijn geld te bieden. Ik moet ook wel zeggen, ik ben ook reeds in Kinepolis Antwerpen geweest en daar heb je in veel zalen een superieure beeldkwaliteit. Maar helaas is die bios wat te ver. Ik woon in de zone tussen Mechelen en Leuven in en dat zijn voor mij en alle mensen van de omgeving de enige 2 vallabele opties. Volgens mij is Kinepolis Leuven 1 van de slechtste vestigingen van Kinepolis. 7 zaaltjes met mindere beeldkwaliteit dan bij Kinepolis Antwerpen en ook Utopolis Mechelen. Ik vind dan persoonlijk dat ze om die reden bij Kinepolis een “geste” zouden mogen doen en hun prijs in dat specifieke complex verlagen want je betaalt in Leuven immers even veel (zelfs meer door de parking) voor een mindere kijkervaring dan in Antwerpen. Utopolis Mechelen heeft meer dan 10 zalen waarvan enkele met zeer degelijke kwaliteit (het is als ik het goed heb wel de hoofdzetel van Utopolis) voor een dus mindere prijs. Ik kan dus niet oordelen voor alle filialen, maar in deze regio is het contrast echt heel groot.