Maze Runner The Scorch Trials Review: Een symbiose van The 100 Seizoen 2 & The Last of Us

info scorch

Verfilmingen van Young-Adult romans zijn tegenwoordig big business. De filmbonzen zijn zich hier maar al te goed van bewust, waardoor de Maze Runner boekentrilogie van James Dashner niet uit kon blijven. De eerste film in de Maze Runner trilogie was mijns inziens een aangename verrassing te noemen. Sequels dreigen over het algemeen naar een inferieure kwaliteit af te glijden, maar geldt dit ook voor Maze Runner: The Scorch Trials?

Maze-Runner-The-Scorch-Trials

Het tweede deel in de reeks gooit het verhaal over een andere boeg. Dit is op zich niet vreemd te noemen aangezien de hoofdpersonages op het eind van de eerste film uit het labyrint ontsnapten. De film pikt dan ook meteen in waar de eerste film eindigde, met thomas (Dylan O’Brien, bekend van Teen Wolf) en zijn kompanen. Vanaf seconde 1 wordt de kijker met actie om de oren geworpen en volg je opnieuw dezelfde groep die het einde van de vorige film wisten te halen, aangevuld met enkele nieuwe groepsleden die in de loop van de film zullen worden opgepikt.

Hoewel de film meer dan twee uur duurt, raast de film als een sneltrein voorbij door de vele actie- en achtervolgingsscènes die in de film zitten gepropt. Je zou zelfs kunnen stellen dat er misschien wat teveel actiescènes in de film zitten, waardoor karakterontwikkeling tot een minimum werd herleid. Voor de hoofdpersonages valt dit al bij al nog mee, van de ondersteunende karakters daarentegen weet je vaak niet meer dan slechts hun naam. Als kijker kan je hierdoor reeds goed voorspellen wie het loodje zal leggen en wie niet. Dit gegeven neemt toch wel enigszins wat spanning van de kijkervaring weg, een probleem waar véél films te kampen mee hebben.

maze_runner_3

Wat in het verloop van het verhaal (overigens ontzettend hard) opvalt, is dat de film sterk leentjebuur heeft gespeeld bij zowel andere films, als bij andere boeken, televisieseries en zelfs videogames. Je zou zelfs zover kunnen gaan en stellen dat The Scorch Trails opgebouwd is uit drie aparte segmenten. Het eerste stuk van de film lijkt bijzonder hard op het tweede seizoen van The 100 met de zogenaamde Mountain Men (overigens gebaseerd op een boekenreeks, die weliswaar later dan The Maze Runner werd uitgegeven). Het tweede gedeelte van The Scorch Trails lijkt dan weer een exacte kopie van de meesterlijke videogame The Last Of Us, waar gelijksoortige zombies (ze maken warempel hetzelfde schreeuw- en klik-geluid..) gebruikt werden. Het finale stuk van de film deed me dan weer denken aan de televisieserie Revolution (mede door Giancarlo Esposito “Jorge in de film” in te schakelen voor de rol). The Scorch Trials is zodoende een ware mish mash van verschillende genres en van reeds andere films, series en games, maar dan wel een heel aangename en spannende mix! Want spannend is de film zeker en vast.

Een klein minpuntje is verder dat de film aardig wat clichés bevat, hoewel ik mij hieraan in deze prent niet erg gestoord heb (wat in veel films wel het geval is). De acteerprestaties zijn over het algemeen van een degelijk niveau, niet meer maar ook niet minder. Hoewel de film bovendien meer dan 2 uur duurt, voelt het verhaal met momenten wat gerushed.

the-scorch-trials-trailer301

Uiteindelijk kan de film net niet tippen aan het mysterieuze element dat de eerste film in zich droeg en hem zo verrassend maakte. In de plaats daarvan word je als kijker zowaar getrakteerd op een furieuze actievolle prent die geen moment verveelt. Oké, dit is misschien ietwat overdreven, persoonlijk vond ik dat het laatste halfuur mijn aandacht wat begon te verslappen. Dit kan echter ook liggen aan dat The Scorch Trials misschien een net iets te lange speelduur heeft om de aandacht even scherp weten te houden. Al bij al heb ik mij wel goed vermaakt met deze prent en is de film beter dan ik in eerste instantie verwacht had. The Scorch Trials is dan ook een waardig vervolg op de eerste Maze Runner. Laat het laatste deel maar komen!

score scorch trials

Welke score geven jullie The Scorch Trials? Vonden jullie deze of de eerste beter?

7 gedachtes over “Maze Runner The Scorch Trials Review: Een symbiose van The 100 Seizoen 2 & The Last of Us

1. Dat is nog een heel vriendelijke score maar ik ben dan ook niet echt voorstander van film adaptaties van (minder goede) Young Adult boeken 😉

1. Tja kijk mijn idee van een goede actiefilm is Mad Max Fury Road 😀 en een hersenloze is Fast en Furious (de laatste) YA adaptaties zijn nie echt mijn ding 😉 Ik ben ook zo iemand die stiekem de Harry Potter films ook niet goed vond 😀