Marco Polo Seizoen 1 Review: Netflix’ eerste historische drama onder de loep genomen

marco polo info

Marco Polo is bij het grote publiek een van de minst bekende Netflix-Original series, ik durf dan ook te wedden dat maar weinig personen van jullie deze inmiddels gezien heeft. De serie krijgt op imdb.com een 8.1/10  toebedeeld van zo’n 25.000 gebruikers. Het eerste seizoen van Marco Polo was (en is nog steeds) integraal te zien op Netflix sinds 12 december 2014. Aangezien ik wel van historische- en avonturenseries hou, kon ik deze natuurlijk niet links van me laten liggen. Tijd om Marco Polo maar eens onder de loep te nemen.

Marco-Polo (1)

Marco Polo draait om het levensverhaal van, ja zoals u wellicht wel al dacht, de Italiaanse handelaar Marco Polo die aan het hof van de Mongoolse Keizer Koeblai Khan stond en belangrijk was omtrent de zijderoute. “Koeblai Khan, Doesn’t ring a bell” zeg je? Misschien dat de kleinzoon van Dzjengis Khan u dan meer zegt. Zo niet, dan wordt het hoog tijd dat je wat meer geschiedenisboeken open doet ;). Door de setting, decors, kostuums.. liepen de kosten voor het maken van de serie enorm hoog op. Bovendien lijkt het mij een helse opgave te zijn geweest om de veelzijdige geschiedenis van de Khan over te zetten van papier naar het kleine scherm. Het uitgangspunt is dan ook een gedurfd stukje televisie.

De decors en kostuums zijn werkelijk adembenemend

Eerlijk gezegd komt Marco Polo maar moeilijk op gang en probeert het wat teveel zaken door elkaar. Vooral in de eerste helft van het seizoen lijkt de serie met momenten niet goed te weten waar het exact naartoe wil. Toch weet Marco Polo zich in de tweede helft van het seizoen te herpakken, met enkele afleveringen van hoog niveau. De acteerprestaties zijn van een degelijk niveau, vooral Benedict Wong (die Koeblai Khan vertolkt) zet een sterke prestatie neer.

Het verhaal op zich is fascinerend te noemen, hoewel dit niet altijd op een even geslaagde manier neergezet wordt. Vooral in de eerste helft van het seizoen kabbelt het verhaal slechts mondjesmaat verder. Nadien komt meer spanning en actie opzetten, waarmee de serie een pak interessanter wordt om te volgen. Over de actie die in de serie te zien is, kan ik bovendien alleen maar lovend zijn. De Martial Arts en andere vechtscènes zijn allen van hoog niveau. Verder valt het op dat Netflix enorm veel aandacht heeft geschonken aan de decors en kostuums, die er werkelijk prachtig uit zien. De Oosterse setting is daarenboven een mooie verademing dan steeds dezelfde Eurocentrische setting in de meeste historische series.

tumblr_nfr0w8snU01tfxwl4o1_1280
Vrouwen zijn allesbehalve doetjes in Marco Polo

Ondanks de minpunten is Marco Polo toch een aanrader te noemen voor mensen die houden van historische (kostuum)drama’s met oog voor detail. Het verhaal komt niet altijd volledig tot zijn recht, maar eens Marco Polo op snelheid komt kijkt de serie erg lekker weg. Het eerste seizoen eindigt bovendien met een serieuze cliffhanger, waar je als kijker toch graag het vervolg op wilt zien. Nu de basis van de serie gelegd is, hoop ik dat Netflix van het 2e seizoen wel een knaller van formaat maakt. Dat tweede seizoen is bovendien reeds aangekondigd en staat in de planning voor een release ergens in 2016.

marco polo score

P.S. Net zoals veel Netflix-originals heeft ook Marco Polo een ijzersterke intro. Deze is zo mooi gemaakt dat ik deze ook even met jullie wil delen!

13 gedachtes over “Marco Polo Seizoen 1 Review: Netflix’ eerste historische drama onder de loep genomen

1. Dit is idd een van de minste Netflix Originals. Samen met Hemlock Grove toch wel de minder goed ontvangen series van Netflix. De serie ziet er prachtig uit, het is echt een plaatje. Wat natuurlijk logisch is met dat budget. De aankleding is top. De cinematografie is even beeldig als een beeldige vrouw. Helaas blijft het verhaal achter en is hoofdrolspeler Richelmy niet bijster interessant. Dat is een probleem aangezien dit de man is waar wij om moeten geven en waar wij voor moeten supporteren. Seizoen 2 gaat zeker ook weer bij mij erin, dat staat vast. Maar het mag en moet beter.