Gooi je gebruikte en vervallen thee niet weg, deze zaken kan je er allemaal nog mee!

Al jaren drink ik zowel losse thee als theezakjes. Voorheen gooide ik het “afval” of vervallen thee meteen steevast in de vuilnisemmer, opgeruimd stond netjes. Onlangs ben ik er echter achter gekomen dat je nog een heleboel zaken kan uitvoeren met je gebruikte thee (zowel losse als theezakjes). Met vervallen thee bedoel ik overigens thee die over datum is. Thee wordt normaliter nooit slecht, maar eens over de tenminste houdbaar tot datum zal de smaakkwaliteit wel verminderen (zoals ook bij pasta en rijst het geval is).
Hieronder geef ik dan ook enkele tips wat je nog met je gebruikte thee kan doen.

  1. Gebruikte en vervallen thee als geurverfrisser in schoenen
    tea-bag-shoe-deodorizer-680x451Zweetvoeten, het is en blijft een lastige kwaal. Ook ik heb er regelmatig enige last van. Wanneer je een lange dag achter de rug hebt en je kan ein-de-lijk die verdomde schoenen van je voeten doen, kan de geur weleens onprettig zijn. Een bijkomend nadeel is dat ook je schoenen zelf een deel van die nare geur blijven behouden.Welnu, thee kan hierin een zekere oplossing bieden. Wanneer je thee hebt gezet, gooi je zakje of losse thee dan niet bij het vuilnis maar laat het drogen. Wanneer het zakje na 1-2 dagen droog is kan je het gebruiken om in je schoenen te leggen. Ik leg meestal 1 à 2 zakjes of wat losse thee op een doekje in 1 schoen. De thee gaat een deel van het vocht dat in je schoenen zit opnemen en bovendien de geur van de thee achterlaten, 2 vliegen in 1 klap dus. Ik doe dit nu reeds 2 weken en ik moet zeggen dat het vrij aardig werkt. Verwacht wel geen wondermiddel! Het beste effect heb ik bereikt met Forest Fruit thee van Lipton. Ik vond nog een volledig doosje in de kast, maar aangezien fruitthee in feite niet gezond is drink ik het niet meer. In plaats van ze gewoon weg te gooien gebruik ik ze nu dus als schoenverfrisser! Na enkele dagen gooi ik het zakje weg en leg ik er nieuwe in :).
  2. Gebruikte en vervallen thee gebruiken als voetbad 
    Jiga-Gina-Foot-bath-wild-flowersOok dit pakt het bovenstaand probleem van zweetvoeten ietwat aan, bovendien werkt het erg relaxerend. Ook dit heb ik reeds enkele malen geprobeerd en ik moet zeggen dat het alleszins prettig is om te doen. Of het daadwerkelijk iets doet aan zweetvoeten kan ik niet met zekerheid meedelen.Je kan dit zowel in bad als in een wasmand doen, gewoon enkele theezakjes (hangt er vanaf hoeveel water je gebruikt) in het reservoir leggen en er vervolgens warm water over gieten (dit hoeft niet kokend te zijn, gewoon warm water volstaat). Naar het schijnt zou groene thee bovendien antibacterieel werken, waardoor het zeker aangeraden kan worden om te gebruiken in een voetbad. Geef je gebruikte thee daarom een tweede leven door jezelf en je voeten te verwennen met een lekker warm theevoetbad 😉
  3. Gebruikte thee nogmaals gebruiken om thee mee te zetten 
    Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar je kan reeds gezette thee ook gebruiken om nogmaals thee van te zetten. Hou er wel rekening mee dat de thee minder smaak zal afgeven dan de eerste zetbeurt.
  4. Gebruikte en vervallen thee gebruiken om grond vruchtbaarder te maken
    organic-gardening-compost-teaWerk je wel eens in de tuin? Dan kan je thee ook gebruiken om de bodem van de grond vruchtbaarder te maken. Planten en bloemen die veel voedingsstoffen nodig hebben, zullen je gebruikte thee zodoende ook met open armen ontvangen 😀 Bovendien kan je je gebruikte thee ook op de composthoop gooien ipv in de vuilnisbak. Thee is organisch en vergaat dus makkelijk!
13 gedachtes over “Gooi je gebruikte en vervallen thee niet weg, deze zaken kan je er allemaal nog mee!

    1. Je bedoelt de theeblaadjes zelf die in het water terecht komen? Ik doe die in een eerder gebruikte filter met een rekker rond, dan komt er niets in het water, enkel de infusie. Als je bv 2 theezakjes gebruikt in enkele liters water zal het water wel wat verkleuren maar het zal nooit super donker worden. Bij het weggieten laat het ook geen randen na op bad of de voeten zelf. Een bijkomend voordeel is dat (vind ik persoonlijk) je voeten er zachter van worden

      Liked by 1 persoon

  1. Ik zag dat je mij bent gaan volgen: hartstikke leuk! Dus ben ik ook bij jou even aan het rondneuzen 🙂 Leuk artikel dit over thee. Ik houd van thee sowieso, vooral rooibosthee en soms groene thee. Ik heb altijd gehoord dat je rooibosthee vaak kan hergebruiken en dat doe ik ook altijd. Ik gebruik één zakje zo’n 4 keer denk ik en de smaak blijft hezetlfde! Maar daarna niet meer en dan gaat het dus weg. Handige tips trouwens!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

