Star Realms Cardgame Recensie: Warfare in Space | Boardgames#3

Kruip in de huid van 1 van de 4 buitenaardse rassen en bouw een ruimtevloot samen waarmee je je vijand naar de verdoemenis knalt. Star Realms is één van de populairste deckbuilders van 2014 én 2015, met een score van 7.73 van 8800 stemmers op BGG. Het spelletje wist zich ondertussen naar plek 53 van de boardgamegeek lijst te schieten, maar verdient het die score en ranking wel?

StarRealms-BoxUitleg spelregels en opstelling van de handleiding
De spelregels worden in een kleine handleiding (in het Engels) uitgelegd, dit echter zonder voorbeelden te gebruiken. Deze handleiding telt slechts enkele pagina’s, waardoor je zou denken dat je op 1 2 3 doorheen de regels bent. Bij mij was dit echter niet het geval, aangezien de handleiding een bijzonder saaie en amateuristische look uitstraalt. De handleiding nodigt met andere woorden niet uit om als speler door te nemen. Bovendien vond ik de spelregels niet duidelijk a.d.h.v. de handleiding en bleef ik met teveel vragen achter. Op naar een goede instructionele video dan maar! Die vind je meer dan genoeg op het net en het is dus ook op die manier dat ik de spelregels van Star Realms geleerd heb. Het meest bizarre aan Star Realms is dat het spel in je handen komt zonder enige informatie te krijgen over wat het doel van het spel is (op 2 minizinnen op de verpakking na..). Een fantasievol verhaaltje rondom de verschillende facties en hun onderlinge strijd had wel leuk geweest, al was het maar beknopt.. Dit vind ik écht een pijnpunt van Star Realms. Maar goed, als het spel maar leuk speelt, wat uiteraard het voornaamste is.

Complexiteit spelregels
In feite zijn de spelregels van Star Realms totaal niet moeilijk, Star Realms is dan ook een snel en simpel spelletje dat vlot speelt. De eerste keer dat het spel gespeeld wordt kunnen er wel enkele vragen opduiken van wat wanneer mag en wanneer niet, zeker voor mensen die (zoals ik) niet vertrouwd zijn met het genre van Deckbuilders. Vooral het scrappen van kaarten kan in het begin voor wat verwarring zorgen. Echter, zoals hierboven vermeld, wanneer je een goede instructionele video bekijkt zal je dit veel beter begrijpen dan wanneer de handleiding doorgenomen wordt. Nadat je het spel 1 of 2 keer gespeeld hebt, speelt het echter mega vlot en worden de schepen en basissen op een razend tempo op de tafel geknald. Na enkele keren spelen kan je Star Realms zonder problemen spelen zonder nog eens naar de regels te moeten terug grijpen

Kwaliteit spelmateriaal
Star Realms komt in een klein kartonnen doosje en bestaat enkel uit speelkaarten. Deze speelkaarten zijn van degelijke kwaliteit, maar verwacht er niet teveel van. Ik heb het spel niet massa’s gespeeld zoals sommigen, maar ik kan mij wel inbeelden dat veelvuldig gebruik zijn sporen nalaat op de speelkaarten. Het kartonnen speeldoosje is echter maar iets broos (bij mij is een van de lipjes afgebroken bij het openen), dus best telkens voorzichtig zijn bij het openen van de speeldoos!

3296130c187e577e6e6a55be2880d105_largeHoeveelheid spelmateriaal
Ik heb het spel gekocht voor zo’n 10 euro, toch tel je in de doorsnee spellenwinkel zo’n 12 euro neer voor Star Realms. Als je ziet wat spelmateriaal er in sommige bordspellen zit gepropt voor zo’n 40 euro, vind ik 12 euro op zich best wel veel voor 128 kaarten. Ik begrijp dat je dit spel natuurlijk niet veel goedkoper kan verkopen (het artwork is erg mooi, er zijn de distributiekosten, de kaarten zijn van degelijke kwaliteit, en natuurlijk moet de uitgever en de maker er ook wat aan verdienen). Ik moet hierbij wel vermelden dat kaartspellen in het algemeen vrij prijzig worden verkocht (naar mijn mening althans). Er zijn kaartspelletjes die met minder spelmateriaal op de proppen komen en even duur of duurder zijn dan Star Realms. Redelijk wat kaartspellen brengen hun spel bovendien uit in een stevige kartonnen doos, waarbij de doos vaak maar half gevuld is. Star Realms daarentegen komt in een compactere verpakking en is daardoor makkelijk overal mee naartoe te nemen. In de branche van kaartspellen komt Star Realms met de richtprijs van 12 euro echter met een redelijke hoeveelheid spelmateriaal op de proppen.

Strategieën
Voor een deckbuilder biedt Star Realms redelijk wat diepgang. Dit komt omdat je niet vast zit aan 1 factie, maar je schepen en basissen van verschillende facties door elkaar kan combineren en zo vette combo’s kan creëeren. Het concept van de basissen die een schild vormen vind ik erg geslaagd en zorgt voor een extra dimensie. Toch komt hier de maar.. Maar door het feit dat 6 van de 18 basissen in het spel ook dubbele kaarten bevatten, en spelers dus dezelfde basissen kunnen hebben op hetzelfde moment, wordt die dimensie mijns inziens terug onderuit gehaald. Dat dubbele kaarten voorkomen bij de schepen vind ik al jammer maar dat is nu eenmaal eigen aan Deckbuilders om een goed deck “uit te fleshen”, maar dat ook de ruimtebasissen wat dubbele kaarten bevatten vind ik een gemiste kans.

“Op papier is Star Realms een spel dat ik doodgraag zou moeten spelen, maar in realiteit laat ik een potje Star Realms liever links van me liggen.”

Spelplezier     12/20
Zoals hierboven reeds aangehaald, is een groot minpunt van Star Realms mijns inziens de dubbele ruimtebasissen. Gelukkig telt slechts 1/3 van de ruimtebasissen een dubbele of zelfs driedubbele kaart (blob-wheel), waardoor de rest van de basissen toch uniek zijn en slechts door één speler kunnen gekocht worden. Toch was het in mijn ogen veel leuker en waren er meer mogelijkheden geweest indien alle ruimtebasissen uniek waren. Voor mij is dit de dooddoener van dit spel, een spel dat voor de rest eigenlijk erg leuk en prima speelt. Want Star Realms speelt in wezen erg aangenaam, zeker voor een Deckbuilder, een genre waar ik normaliter niet van hou. Het is een spannend en vlot spel met visueel sterk artwork. Dit spelplezier wordt echter getemperd door het veelvuldig gebruik van dubbele kaarten, iets wat praktisch bij alle kaartspelen voorkomt, waardoor ik het genre minder kan appreciëren. Daartegenover staat dat de interactie tussen spelers zo intens is, dat dit het spel boven de meeste deckbuilders weet te tillen.

Geluksfactor    ff125c33a32afa22129711fba6e955a2_large
Zoals veel deckbuilders heeft ook Star Realms een redelijk hoge geluksfactor. Dit kan je in wezen niet uit dit soort spellen halen. De getrokken kaarten die je hand vormen zijn uiteraard willekeurig, waardoor geluk een grote rol speelt. Toch moet je op voorhand wat plannen uitvoeren om kaarten bij elkaar te sprokkelen waarmee je de beste en meest vernietigende combo’s kan vormen. De geluksfactor is in feite eigen aan het genre van deckbuilders, waardoor dit ook niet echt negatief werkt, het is immers voor elke speler hetzelfde.

Interactie tussen spelers
Star Realms draait in feite om elkaar van de denkbeeldige kaart te vegen. Dit doe je door élke ronde elkaar aan te vallen, je verdediging op te trekken of door nieuwe schepen en basissen te kopen. Bij al deze drie fases staan de spelers onderling in hevige interactie met elkaar. Star Realms draait dan ook om die interactie tussen beide spelers/facties. Het conflict kan met momenten zo hard oplopen, dat de strijd tussen spelers onderling ook wel eens tot een verbaal conflict kan uit groeien ;). Het kan er zodoende hard aan toe gaan in een spelletje, waardoor je zeker moet zien dat je tegen je verlies kan. Kan je dat niet, loop je beter in een veilige afstand rond Star Realms heen.

Herspeelbaarheid   11/20
Ik kan heel goed begrijpen dat veel gamers dit spel helemaal kapot spelen. Het is een zeer agressief spel (waar ik normaliter echt van hou) waarbij je elkaar MOET bekampen en wat bovendien minder dan een half uurtje duurt. Je kan als speler niet zeggen dat je je verdedigend opstelt, want je wordt gedwongen om in conflict te gaan met je tegenspeler. Doordat een spelletje doorgaans slechts 15 minuten duurt, kan het in principe vaak achter mekaar worden gespeeld, waarbij bovendien een grote revanche-factor aan gekoppeld zit. In principe kent het spel zodoende een hele grote herspeelbaarheid, maar bij mij komt dat er gewoon niet uit door de aangehaalde minpunten. Bij mensen die wel graag Deckbuilders spelen, zal de herspeelbaarheid dan ook veel hoger zijn.

Thema
Met het thema en het artwork van Star Realms zit het in eerste instantie wel vrij snor. Het artwork is erg mooi gedaan en geeft de agressieve sfeer van het spel goed weer. Hierin was enige verhaalvertelling over de verschillende facties echter een aangenaam gegeven en surplus geweest. Zoals in de sectie van de handleiding reeds aangehaald, krijgt de speler niets mee over het doel en verhaal van het spel. Er zijn 4 vijandige facties, oké daar moet je het dan maar mee doen.. Ze hadden op z’n minst een kleine toelichting van elke factie kunnen verzinnen en meedelen. Ik heb in gedachten bij elke factie dan maar zelf een verhaal verzonnen, wat in principe ook wel werkt aangezien het artwork een levendige impressie mogelijk maakt. Toch is het weglaten van een beschrijving (al is het miniem) in mijn ogen gewoon erg sloppy en cheap van de makers van het spel. Hierdoor komt het thema dan ook wat minder goed uit de verf dan het in se wel zou moeten zijn, want het artwork op zich is heel goed geslaagd te noemen.

Overall
Als ik puur kijk naar het artwork van de schepen en de ruimtebasissen en de agressieve interactie tussen spelers onderling, zou ik meteen weg moeten zijn van Star Realms! Maar toch is dit niet het geval.. Ik wil graag van dit spel en van deckbuilders in het algemeen houden, maar het lukt gewoon niet. Er is iets dat ontbreekt in deckbuilders en wat mij eerder wegstoot van het spel i.p.v. mij er naartoe trekt. Volgens mij is dat gegeven bij Star Realms het uitblijven van een verhaal en de vele dubbele kaarten (wat eigen is aan veel deckbuilders), wat mij in het bijzonder in de ruimtebasissen stoort (hoewel het maar 1/3 van de gevallen is). Hier zat naar mijns inziens gewoon veel meer in. Op papier is Star Realms een spel dat ik doodgraag zou moeten spelen, maar in realiteit laat ik een potje Star Realms liever links van me liggen.

eindscore

Degenen onder jullie die het spel gespeeld hebben,

Wat zijn jullie meningen over Star Realms?

8 gedachtes over “Star Realms Cardgame Recensie: Warfare in Space | Boardgames#3

1. Het is duidelijk dat jij erg veel belang hecht aan het thema van het spel en hoe je dat terugziet op de speeltafel. Op dat gebied stelt Star Realms inderdaad teleur, het is wat dat betreft meer een “euro” maar dan wel eentje met veel interactie.
    Ik vind juist dat er TEVEEL verschillende kaarten in het spel zitten, hierdoor is je strategie vaak niet goed planbaar (bv. er verschijnen geen kaarten op tafel die aansluiten op de strategie die je op basis van de eerste beurten bedacht had). Maar toch is het voor mij een aangenaam tussendoortje vooral vanwege de hoge interactie. Een dikke 7 wat mij betreft.

2. Hoi ! Even een reactie ter discussie 🙂

Ik heb het omgekeerde gevoel bij Star Realms. Ik vond het uitgangspunt en de abilities als ervaren lcg speler te simpel, maar na het daadwerkelijk te spelen vind ik het een erg goed gemaakt kaartspel. Het tempo waarin je beslissingen moet nemen is erg hoog voor een licht spel als SR. En dat vind ik er het beste aan. Eveneens steekt er ook wel degelijk een behoorlijke brok strategie in het spel. Het is waar dat je niet kunt zeggen, en nu ga ik een healing deck maken waarop er geen enkele blauwe factie kaart uitkomt, maar dit is niet hoe het spel werkt. Je adapteert en stuurt je strategie constant bij naargelang wat er in de rij komt waarbij je rekening houdt met je tegenstander.

Ik begrijp niet goed je kritiek op dubbele kaarten ? Is dit thematisch een probleem (waar ik kan inkomen) of speltechnisch? Speltechnisch lijkt het me een logische keuze om met dubbels te werken zodat je een hogere consistentie hebt in het gemeenschappelijke deck en je je eigen deck een verhoogde consistentie kunt geven. De gouden regel in cardgames is om van je fundamentele kaarten zoveel mogelijk kopies in het deck te hebben, zodat de kans dat je ze trekt verhoogt. In die zin verhogen kopies net de mogelijkheden om te combo’n.

Het thema is inderdaad erg inwisselbaar maar wel goed qua artwork.

1. Dag Thomas!
      Ik ben zeker geen doorwinterde speler van decbuilders of LCG’s. Enige tijd geleden had ik Dominion en Android Netrunner gespeeld, maar ook die vond ik niet erg leuk spelen. Star Realms leverde mij datzelfde gevoel op, waardoor ik zodoende tot de conclusie kan komen dat het genre mij gewoonweg niet ligt vrees ik. Ik snap dat je je deck wilt opbouwen en erna een zo goed mogelijke hand te hebben en zodoende ook geslaagde combo’s kan leggen. Wat ik er niet goed aan snap is waarom dit met zoveel dubbele kaarten hoeft te zijn? Je zou volgens mij toch evengoed een deckbuilder kunnen creëren met allen unieke kaarten of die toch enigszins verschillen van elkaar (buiten pure geldkaarten of dergelijke dan gerekend). Maar mijn probleem met dubbele kaarten bij Star Realms is veeleer thematisch, zo kan het voorvallen dat je in 1 ronde dezelfde ruimtebase hebt liggen dan je tegenstander, terwijl je elkaar in diezelfde ronde ook kan aanvallen met exact dezelfde schepen (dat toeval is bij ons zelfs meermaals gebeurd), waardoor het spel voor mij minder interessant wordt.

3. Hoi,

Even een technisch antwoord op je vraag / opmerking.

Ik lees dat je graag combo’s maakt. Nog meer dan andere strategieën heeft een combo deck nood aan dubbele kaarten. Aangezien een combo uit verschillende kaarten bestaat, wil je zo snel mogelijk en op een consistente manier die kaarten trekken.
    In een lcg start je met een deck van 40 tot 60 kaarten als daar 3 kaarten met een combo inzitten dan is de kans erg klein dat je die zal trekken gedurende het spel. Kopieën verhogen de kans dat je je combo trekt. Aldus verkleinen kopieën de geluksfactor van de ‘draw’.
    In een deckbuilder heb je iets gelijkaardigs. Je start met een tiental weinig efficiënte kaarten. Kocht je nu een nieuwe interessante kaart dan heb je die 1/11 kans om te trekken, een extra kopie levert je 1/6 kans om trekken enz. Je ziet dat zo de geluksfactor verkleint. Aangezien het verwarrend zou zijn om een kaart met hetzelfde effect een andere naam of artwork te geven is het dus logisch dat men met een kopie werkt.

Wat je vaak ziet in cardgames is dat men unieke personages die een persoonsnaam hebben een uniek symbool geeft zodat je die maar 1 keer in het spel hebt. De ruimteschepen van SR zijn niet echt uniek vermoed ik. Er is wel maar 1 command ship terwijl er meerdere imperial fighters zijn. Dus dit lijkt me thematisch te kloppen. Een basis zoals The Hive lijkt me sterk uniek te zijn want die is benaamd en zit dus ook maar 1 keer in het core deck. Een generic basis zoals trading post, die niet benaamd is en waar ik mij kan voorstellen dat er meerdere in de galaxy van zijn, zit er als dubbel in.

1. Bedankt voor de uitgebreide en goede toelichting! Ik begrijp ondertussen dat er dubbele kaarten nodig zijn in een deckbuilder, dat is wrs ook het principe van deckbuilders. Alleen vind ik het dan jammer (thematisch, maar in feite ook speltechnisch) dat ze door meerdere spelers op hetzelfde moment kunnen gebruikt worden. Ik vind ook dat bv de ruimtebasis trading post er meer dan 1x in mag zitten, maar mijn kritiek erop is dat deze van dezelfde factie is, wat het thematisch (voor mij alleszins) hard onderuit haalt wanneer beide spelers die op tafel hebben liggen. Wanneer 1 speler die 2 kaarten heeft is dat natuurlijk een ander verhaal!

4. Ik speelde vroeger veel Mtg maar vond het builden van decks leuker dan het spelen omdat ieder deck altijd hetzelfde speelt en nieuwe decks bouwen veel veel geld kost. Ik ben daar dan ook mee gestopt en heb redelijk wat deckbuilders getest zoals dominion, eminent domain, core worlds, star realms, legendary, ….
    Ook ik kan mij niet vinden in het genre omdat uiteindelijk alle deckbuilders bij mij geen grote replayability hebben omdat ze steeds hetzelfde doen maar dat hebben de meeste euro’s ook. Star realms is bij mij wel een betere in zijn soort door de interactie en randomness.