Alchemists Recensie: The Arts & Crafts of Brewing Potions | Boardgames#2

Kruip in de huid van een alchemist en brouw verrukkelijke of verschrikkelijke drankjes die je aan avonturiers probeert te verslijten. Ontleed de chemische samenstelling van ingrediënten en bekom zo de meest gerenommeerde alchemist van het land. Alchemists: hét deductiespel van 2014 onder handen genomen.

1-1

Uitleg spelregels (handleiding)      8/10
De spelregels worden in de handleiding (in het Engels) duidelijk uitgelegd met tal van voorbeelden. Onlangs is er ook een Nederlandstalige versie op de markt verschenen, waardoor de handleiding ook in het Nederlands verkrijgbaar is. Voor wie de Engelse taal redelijk machtig is, zou ik alleszins zonder twijfel de Engelse versie aanraden aangezien deze aanzienlijk goedkoper is. Het spel zelf is in feite bijna compleet taalonafhankelijk waardoor het in feite niet uitmaakt of je de Nederlandse of Engelse versie op tafel hebt liggen. De enige elementen waarbij taal een rol speelt, zijn de artifact- en favorkaartjes. Hierop komt enige tekst voor, maar nogmaals voor degenen onder ons die het Engels redelijk onder de knie hebben is dit zeker geen probleem. De rest van het spel is compleet taalonafhankelijk. Bovendien is de handleiding fris geschreven, met de nodige ruimte voor humor wat de tekst meteen een pak aantrekkelijker maakt om door te nemen. Het boekje ziet er bijzonder verzorgd en kleurrijk uit, wat het een van de betere handleidingen maakt van bordspellen die ik al onder handen heb genomen. Aangezien Alchemists diverse spelmechanieken door elkaar gebruikt, raad ik echter sterk aan om eerst een instructionele video te bekijken en vervolgens nog eens door de spelregels te bladeren.

2Complexiteit spelregels    7/10
Voor nieuwkomers van bordspellen zou ik nooit aanraden om Alchemists als eerste bordspelervaring te spelen. Daarvoor gooit het spel teveel verschillende mechanismes naar de speler toe. Je zou zodoende kunnen zeggen dat Alchemists voor de meer doorwinterde boardgamer is. Dit is echter niet het geval. Begrijp me niet verkeerd, Alchemists heeft een redelijke instapdrempel, maar eenmaal je het spel doorhebt is het vrij simpel en in feite vrij toegankelijk. Toen ik dit spel voor de eerste maal speelde dacht ik ook bij mezelf dat ik voor een reuzenhoge muur stond waar maar moeilijk over te klimmen was. Na het spel enkele keren gespeeld te hebben, kan ik zeggen dat, eenmaal over die muur, het spel bijzonder vlot en soepel speelt. Alchemists is een combinatie van worker-placement en deductie. Hoewel het worker-placement in dit spel al vrij fris aanvoelt, is de deductie-fase van het spel de uitblinker van Alchemists. De eerste maal je ingrediënten scannen en achterhalen welke chemische samenstelling bij elk ingrediënt hoort is een lastige, maar erg leuke taak. Pas wel op dat je geen fouten maakt in je analyse, want eens je een fout maakt draag je dit wel mee in de rest van het verloop van het spel. Het spel kent dus een zekere complexiteit en lijkt in het begin wat teveel van het goede. Wanneer je het spel echter een keer gespeeld hebt, zal je normaliter de klik gemaakt hebben en speelt het erg vlot en logisch.

Kwaliteit spelmateriaal    8.5/10
Het spelbord, theoriebord, je eigen laboratorium, de kaartjes, tokens… zijn allemaal van goede tot degelijke kwaliteit. Ik kan feitelijk geen enkele negatief puntje opsommen over de kwaliteit, hoewel het natuurlijk nog altijd net dat tikkeltje beter kan.

Hoeveelheid spelmateriaal   9/10
Wanneer je de doos van Alchemists voor de eerste maal opent, zal ik me niet verbazen dat je jezelf een bult schrikt. De speldoos zit immers tot op de limiet volgepropt met spelmateriaal! In de doos zit; een groot dubbelzijdig spelbord, een theoriebord, vier laboratoriabordjes, avonturiertegels, wetenschapstokens, ingrediëntkaartjes, artifactkaarten, favorkaarten, meeples in de vorm van potions en nog zovéél meer. Ik koop regelmatig bordspellen of uitbreidingen waarvan de doos slechts voor de helft gevuld zit, maar Alchemists vormt zeker een uitzondering op de regel, de doos is werkelijk packed met materiaal, proficiat aan de uitgever zou ik zo zeggen. Het enige minpunt is dat er naar mijn mening te weinig artifactkaartjes zijn, daarin zou gerust meer keuze en variatie mogen zitten.

Strategieën   8/10
Ben je een durver of wil je eerst absoluut zeker zijn van je zaak voor je een stap onderneemt? Ben je de vernieuwer of degene die mee op de winnende trein springt? Ben je iemand die graag anderen onderuit haalt en vervolgens zelf met de roem gaat lopen? Ben je een goede handelaar of een commerciële miskleun? Ben je iemand die graag prestigieuze artefacten verzamelt om je reputatie tentoon te spreiden? Ben jij een natuurkundig genie of eerder een verstrooide professor? In dit spel heb je wel meerdere leuke en verfrissende manieren om punten te sprokkelen. Het fijne aan dit spel is dat je effectief het gevoel hebt dat je zelf moet presteren om succes te behalen. Eens je die resultaten behaalt, heb je het gevoel dat je het dan ook daadwerkelijk verdient hebt. Er zijn dan ook voldoende mogelijkheden om punten samen te sprokkelen om zo de verdiende winnaar te worden.

3
Het laboratorium van de alchemist

Spelplezier     18/20
Zoals hierboven reeds aangehaald, is het absolute pluspunt aan Alchemists dat je als speler effectief het gevoel hebt dat je iets zit te verwezenlijken en dat je hier relatief hard voor hebt moeten werken. Je bekomt doorgaans de meeste punten als je als alchemist de rest kan overvleugelen door zoveel mogelijk theorieën te publiceren. Deze theorieën kunnen zowel op de pure waarheid zijn gebasseerd als zuiver blufwerk zijn. Denkt een andere speler uiteindelijk dat een van de uitgegeven publicaties foutieve informatie bevat, kan deze theorie onderuit worden gehaald door deze te ontkrachten. Ik moet uiteraard niet vertellen dat het ontkrachten van een theorie van een andere speler uitermate veel voldoening schenkt. Ook alle andere aspecten van Alchemists zijn erg leuk om uit te voeren. Ik heb mij alvast nog geen enkel moment verveeld tijdens het spelen van Alchemists, ook niet wanneer er downtime optreedt (wat overigens wel meermaals kan voorvallen), omdat je als speler vaak nog genoeg te doen hebt om voorop te plannen. Bovendien is het bordspel spannend tot op het einde wanneer de eindscore geteld wordt en de chemische samenstellingen van de ingrediënten uit de doeken wordt gedaan. Een spelletje waar je redelijk je hoofd moet bijhouden, maar wel ontzettend leuk is elke keer opnieuw.

Geluksfactor    8/10
Quasi elk bordspel heeft enige vorm van geluksfactor in zich dragen. Hoewel ook dit spel daaraan niet ontsnapt, is de geluksfactor toch redelijk laag te noemen. Je kan uiteraard nooit de volledige intenties van de tegenspelers raden, waardoor je soms niet kan uitvoeren wat je effectief wou doen, wat op die manier ook enige vorm van geluk inhoudt. Dit is in mijn ogen alvast geen drawback bij het spelplezier.

4Conflict tussen spelers    8/10
Om te beginnen maakt Alchemists gebruik van een fris mechanisme om de volgorde van de spelers bij aanvang van elke rond te bepalen. De spelersvolgorde wordt m.a.w. elke rond opnieuw bepaalt. Hoe later iemand in actie schiet, hoe meer ingrediënten en favorkaartjes hij ter compensatie krijgt maar deze speler mag dan wel als laatst aan de beurt om zijn acties uit te voeren, waardoor je bv minder kans hebt op dat ene gewenst ingrediënt of een grotere kans dat je moet betalen om ingrediënten te testen op studenten. Dit is meteen het eerste van een reeks conflicten die zich in het spel kunnen voordoen. Het mooiste conflict tussen spelers onderling doet zich voor bij het verkopen van gebrouwde drankjes aan avonturiers en bij het onderuithalen (debunking) van medespelers hun uitgegeven theorie. Dit gegeven creëert in het spel het gevoel dat je daadwerkelijk in een zware competitiestrijd zit met de andere alchemisten.

Herspeelbaarheid   15/20
Eens je het spel een paar keer gespeeld hebt, duurt een spel met 4 personen zo’n 90-120 minuten, zonder opzettijd. Het is m.a.w. geen kort, maar ook geen lang spel. Toch moet je er de nodige tijd voor uittrekken en begin je er best ook aan met een frisse geest. Na een zware werkdag lijkt het mij niet aangeraden om s’avonds nog aan een spelletje Alchemists te beginnen. Het is eerder een bordspel om op een weekendavond of zondagnamiddag op tafel te zwieren. Doordat het spel zo aangenaam speelt, het thema subliem uitgewerkt is en er de nodige strijd is tussen spelers onderling, is Alchemists een spel met een vrij grote herspeelbaarheidsfactor. Toch vermoed ik dat wanneer je het spel zo’n 15-20 maal gespeeld hebt, de zin om terug te keren iets geringer wordt.

5Thema      9/10
Het thema van Alchemists is in één woord subliem te noemen. Normaliter ben ik nochtans niet zo’n fan van fantasy, echter hier is het tot in de puntjes zo fraai uitgewerkt dat je niet anders dan het geheel te bewonderen. Het totaalplaatje vormt een fantasierijk verhaal waarbij je als speler in de huid kruipt van een alchemist die de beste drankjes wil brouwen om zo je mede-alchemisten de loef af te steken. Het gebruikte artwork, het vertelde verhaal in de handleiding, het laboratoriumbordje, het  theoriebordje.. past gewoonweg als een puzzel in elkaar. Het is een van de weinige spellen die ik reeds gespeeld heb waarbij ik regelrecht in het thema wordt opgezogen. Daarvoor verdienen de makers van dit spel dan ook een oprechte dikke duim omhoog!

eindscoreAlchemists is een van de meest complete bordspellen die ik in mijn tot nu toe nog bescheiden collectie (zo’n 25 tal) heb zitten. Het bordspel kent een redelijke instapdrempel, maar eens daar voorbij speelt het spel zo vlot en vermakelijk dat het erg moeilijk is om dit spel niet weten te waarderen en niet te kunnen zien voor de parel dat het is. Het is een van de spellen waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ze mijn collectie nooit zal verlaten. Het thema, het deductiewerk, het uitgeven van je uitgedokterde theorieën, het onderuithalen van anderen hun theorie.. het werkt in mijn ogen prima in dit spel. Een toppertje 😉!

4 gedachtes over “Alchemists Recensie: The Arts & Crafts of Brewing Potions | Boardgames#2

1. Is een heel leuk spel! Jammer genoeg verkopen ze het niet in standaard spellen winkels zoals fun of Bart smit, wat ik eigenlijk vreemd vind want ook volwassenen spelen nog graag eens een uitdagend spel! Je kan dergelijke spellen kopen in enkele gespecialiseerde winkels of vooral webshops zoals spelmagazijn.be