Tijd voor Bier! De Goliath tripel Recensie

De temperaturen zijn de laatste weken gevoelsmatig flink aan het dalen, wat resulteert dat een fris biertje op een terras mij toch dat tikkeltje minder smaakt. Tijd dus om een gezellig cafeetje met een warm en aantrekkelijk interieur op te zoeken, waar ik alsnog met volle teugen kan genieten van mijn wekelijks hartverwarmende proeverij. Ach, warm of koud, er mag in feite gewoon geen enkele week voorbij gaan zonder minstens één nieuw biertje te proeven.  Deze week stond de Goliath Tripel van Brasserie des Légendes (Irchonwelz) op het menu.

Goliath-Site-au-fut

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van dit bier gehoord had. De bierkenners zullen mij hiervoor wellicht flink rond de oren slaan, maar zoals het gezegde gaat ‘al doende leert men’, of in dit geval al drinkend leer ik elke week wat bij over de wonderbaarlijke Belgische biercultuur.

Goliath_VerreGoliath Tripel is een goudblond bier dat uitgeschonken een fijne stralende kleur tentoonspreidt. Wat wel opvalt is dat het biertje vrij troebel is, wat meestal resulteert in een vollere smaak doordat het bier niet gefilterd is geweest. Er zijn ook wat andere varianten van de Goliath verkrijgbaar, waaronder de Goliath Blonde. Ik heb echter iets met zwaardere tripels, waardoor ik wanneer ik de kans krijg ook resoluut voor deze vorm zal kiezen. De Goliath Tripel heeft een alcoholpercentage van 9% en is op dat vlak nog wat hoger dan de Tripel Karmeliet die ik vorige week aan de lippen had gezet. Dat het bier een dergelijk hoog alcoholpercentage in zich draagt, is echter niet meteen te merken wanneer het gedronken wordt. De smaak van het bier is merkwaardig vrij zacht en ietwat zoet te noemen, maar proeft naar mijn eigen smaakzin erg positief. Qua geur en smaak zit het ergo zeker goed met de Goliath Tripel, toch kan hij in mijn ogen niet tippen aan de goddelijke smaak van de Tripel Karmeliet. Daarvoor vind ik de smaak van de Goliath Tripel net iets te braaf (hoewel allesbehalve slecht).

goliath_blonde_33cl_1Het etiket is erg sober maar toch stoer te noemen. Dit komt vooral door de buste van Goliath, de Reus én vechtersbaas die vocht voor het Filistijnse leger, die zijn blik werpt op toekomstige gevaren. Ook het gebruikte lettertype past in dat opzicht heel goed bij het artwork van het etiket. Desondanks is de grafische vormgeving te ingetogen om echt memorabel te zijn. Het bijbehorende glas gebruikt krak dezelfde vormgeving, wat toch wat jammer is, hoewel ook deze stoer voor de dag komt. Desalniettemin is het een glas dat ik graag in mijn collectie zou hebben, dit i.t.t. het glas van de Tripel Karmeliet.

Hoewel de Goliath Tripel uiteindelijk niet kan tippen aan de Tripel Karmeliet, kon hij mij toch absoluut bekoren. Het is geen volmaakte topper, maar wel een biertje dat regelmatig voor mijn neus mag komen te staan en dat ik vervolgens met plezier naar binnen zal nippen.
Cheers!

Look van het Etiket en Bierglas:  7/10
Smaak: 7.5/10
Afdronk 6.5/10
Overall: 7/10

Geef een reactie

