Roll for the galaxy Recensie: In space no one can hear you roll dice | Boardgames#1

Roll for the galaxy: hét dobbelspel van 2015 onder handen genomen

rftg1

Uitleg spelregels (handleiding)      7/10
De spelregels worden in de handleiding (in het Engels) vrij duidelijk uitgelegd. Er wordt gewerkt met enkele voorbeelden en wat visuele ondersteuning. Sommige segmenten zijn echter nogal ambigu, wat voor enige verwarring kan zorgen. Verder is alles logisch  en ordelijk opgesteld. Voor zowat alle spellen raad ik echter aan om eerst een instructionele video te bekijken en vervolgens nog eens door de spelregels te bladeren. Dit voorkomt vaak toch wel enkele ‘wtf did I just read-momenten’. Een handige (en zeer goede) samenvatting van de spelregels bevindt zich op de binnenzijde van elk spelersbordje.

Complexiteit spelregels    8/10
Rollftg kent enkele spelelementen die anders spelen dan de meeste spellen. Het grootste pijnpunt blijkt de selectie van de gekozen fases te zijn. Eens je dit concept snapt, ben je meteen helemaal met het spel weg. Tijdens het spelen zelf zijn er enkele regels waar je op moet letten (je technologieën leveren je vaak voordelen op, maar enkel als die bepaalde fases die ronde geactiveerd zijn en dus niet zomaar elke ronde). Het spel speelt enorm vlot en vaak wijst alles zichzelf uit. Op de tegels komt redelijk wat symboliek voor, maar die informatie wordt telkens eveneens aangereikt op de tegels in de vorm van tekst. Gevorderde spelers (en kenners van Raceftg) hebben genoeg aan de symboliek, de anderen kunnen simpelweg de tekst lezen.

Kwaliteit spelmateriaal    7/10
De tegels, startwerelden en dobbelstenen zijn allen van heel goede stevige kwaliteit. De spelersborden en de kartonnetjes voor de toewijzing van de dobbelstenen zijn echter van mindere en veel dunnere kwaliteit. Het is erg jammer dat het toewijzingsbord zo klein is, leuker was geweest dat je alle dobbelstenen erop kwijt kon. De cups komen in 5 verschillende kleuren maar daarbuiten zijn ze identiek. Hoewel deze ook van goede kwaliteit zijn, vind ik ze persoonlijk niet goed bij het thema passen (De makers hebben ze misschien wel op ruimteschepen proberen laten lijken, maar het lijkt er in de verste verte niet op).

roll-for-the-galaxy
De gigantische hoeveelheid dobbelstenen die in de doos zitten

Hoeveelheid spelmateriaal   7/10
Rollftg komt met een enorme hoeveelheid dobbelstenen (hoe kan het ook anders met die naam) in verschillende kleuren en met elk hun betere eigenschappen. Er zijn 55 exploratietegels als ik mij niet vergis, wat zeker voldoende is en voor heel wat variatie zorgt. Bovendien heeft elke tegel een voor- en achterkant, waardoor je keuze hebt uit dubbel zoveel mogelijkheden. Daarnaast zijn er 9 startwerelden en 9 faction tegels. Als je er net als ik redelijk wat spelletjes hebt opzitten, was het wel plezierig geweest moesten er iets meer geweest zijn, maar hoe dan ook zijn 9 beginkeuzes zeker niet slecht. Het spel is echter niet goedkoop (+- 55 euro) waarvoor ik toch net iets meer spelmateriaal had verwacht.

Strategieën   6/10
In het begin van elk spel krijgt iedere speler 1 startwereld en 1 factie tegel. Aanvankelijk van wat deze tegels opleveren, heb je vaak al een idee van wat voor strategie je gaat hanteren. Deze strategie kan natuurlijk nog veranderen naarmate je meer tegels in je imperium plaatst. De meeste punten behaal je door de duurdere tegels te kopen, al kunnen goedkope je tegels je soms meer helpen tijdens het spel zelf als die net in de lijn van jouw strategie ligt. Extra punten kun je bekomen door goederen te verkopen in de vorm van overwinningspunten. Je goederen kan je echter ook verkopen voor extra geld zodat je de volgende beurt meer personeel (dobbelstenen) kan inschakelen. Aangezien elke kleur dobbelsteen zijn eigen specialiteit heeft, geeft dit de speler meer mogelijkheden. Toch zijn de mogelijkheden niet oneindig, het blijft bij dobbelen, tegels ontdekken/kopen en goederen verschepen. Meer wegen naar victorie zijn er niet.

Spelplezier   16/20

Rollftg is een spel dat erg vlot en leuk speelt. Het bestaat wel eens dat er enige downtime is, maar dit valt in het algemeen erg mee en is bovendien nooit ergerlijk. Het spel is ook vrij gebalanceerd, ik zie het niet gauw gebeuren dat het spel eindigt waarbij iemand bv 4 tegels meer heeft dan zijn tegenstanders. Het rollen met de dobbelstenen, het ontdekken en plaatsen van tegels en de daarbij horende effecten zijn gewoon plezierig om uit te voeren.  Zelf vind ik het spel enorm verslavend, ik zal dan ook nooit een spelletje afslaan. Het is bovendien het perfecte spel om op een weekavond te spelen, aangezien een spel ongeveer 40 minuten duurt.

Geluksfactor    6/10
Omdat je met dobbelstenen te maken hebt, hangt daar natuurlijk ook het nodige geluk mee samen. Toch is dit hier niet zo’n probleem aangezien iedereen van in het begin de mogelijkheid heeft om 1 dobbelsteen opnieuw toe te wijzen. Bovendien mag je eender welk oog voor de selectie van de fase inzetten. Naarmate het spel vordert kan je technologieën bouwen waardoor je meer dobbelstenen opnieuw mag toewijzen. Bij het ontdekken van nieuwe werelden/technologieën hangt ook het nodige geluk mee samen, maar aangezien de tegels dubbelzijdig zijn heb je nog altijd de keuze tussen 2 opties. Er zit dus zeker een geluksfactor in, maar die weegt niet hard door.

het opbouwen van je ruimteimperium! Bron: Asaboardgamer.com

Conflict tussen spelers    1/10
Hét grote minpunt van Rollftg (voor mij dan alleszins) is dat er totaal geen conflict tussen de verschillende spelers bestaat. Misschien dat een toekomstige uitbreiding hier nog verandering in brengt, maar met enkel het basisspel kun je tegenstanders op geen enkele manier pijn doen door elkaar minpunten aan te smeren of elkaar te dwarsbomen. Hierdoor creëer je tijdens het spel in feite het idee dat ieder zijn eigen ruimte-imperium opbouwt, maar dat deze werelden op geen enkele manier met elkaar verbonden zijn.

Herspeelbaarheid   16/20
Na het grootste minpunt van het spel volgt meteen het grootste pluspunt, de oneindige herspeelbaarheid! En oh ja, verslavend is Rollftg zeker en vast! Ik heb er ondertussen redelijk wat potjes opzitten en ik heb mij nog geen enkel moment verveelt. De redelijke hoeveelheid tegels zorgt er ook voor dat elk spel ietwat anders lijkt. Ik denk dat Rollftg de komende maanden hier nog veel op tafel zal komen, van mij mag het dobbelen naar verre werelden alvast nog lang duren.

Thema      6/10
Persoonlijk hou ik enorm van science-fiction en dan vooral van verre werelden in deep space, liefst van al nog met allerlei ruimtewezens. Rollftg lijkt op het eerste zicht dan ook helemaal geknipt voor mij! Dat is het voor het grootste deel ook, maar jammer genoeg zuigt niet alles van het spel mij op in die ruimte-vibe. De afbeeldingen op de tegels en startwerelden zijn veelal kopieën van de kaarten van Raceftg. Dit is op zich helemaal geen probleem (hoewel nieuw artwork leuker was geweest) aangezien het artwork in mijn ogen van quasi alle tegels bijzonder knap is. Hoewel je tijdens het spel op ontdekking naar nieuwe werelden gaat, goederen produceert op verre werelden en deze vervolgens verscheept, blijf ik als sci-fi fan jammer genoeg toch wat op mijn honger zitten. Het spel haalt een tevreden gevoel bij mij naar boven qua thema, euforisch maakt het mij echter niet.

Overall   7/10
Kortom, Rollftg is een aangenaam spel dat hier vaak op tafel verschijnt, en er ook op zal blijven verschijnen. Doordat het conflict tussen spelers quasi nihil is, kan ik dit spel echter geen bijzonder hoge score toekennen. Aangezien ik een sucker van science-fiction ben, krijgt dit spel toch een degelijke 7/10 van mij. Voor mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn in ruimtespellen, is een 6 à 6.5 wellicht representatiever.

7 gedachtes over “Roll for the galaxy Recensie: In space no one can hear you roll dice | Boardgames#1

1. “met enkel het basisspel kun je tegenstanders op geen enkele manier pijn doen door elkaar minpunten aan te smeren of elkaar te dwarsbomen.”
    ’t Is dat we dat nog in het echte leven niet genoeg doen dat we dat ook perse in onze ontspanning moeten hebben en doortrekken. En dan maar klagen dat de maatschappij (en de mens dus) verzuurd en er constant conflicten zijn, dat eigenbelang primeert,….

1. Sven, ben jij niet zelf wat verzuurt als je zo reageert? Conflicten hoeven niet per se negatief te zijn, maar kunnen ook bijdragen tot een betere coherentie en positieve competiviteit. Je moet verder ook ontspanning niet vergelijken met de realiteit. Veel vormen van ontspanning zijn een ontsnapping aan de realiteit waar in mijn ogen alles moet kunnen. Is dat in jouw visie niet zo, dan vind ik dat ontzettend jammer voor jou.

1. Hey Maciek, ik bedoelde met conflict uiteraard niets negatief. Ik hou wel van spellen waarbij je elkaar kan dwarsbomen of letterlijk levens kan afsnoepen door elkaar aan te vallen of dergelijke, vandaar wellicht mijn keuze voor het woord conflict. Maar je hebt wel een punt want in dat onderdeel van mijn recensies is het zeker niet enkel het strijdconflict dat ik wil belichten, maar de interactie tussen spelers in zijn geheel.
      Groeten!

2. Hallo Glen, via een bieding op Facebook net je blog ontdekt. Ik ga hier nog terugkomen denk ik. En laat je dag inderdaad niet om zeep helpen door mensen die over de kleinste komma of woordgebruik vallen. Het grotere plaatje bekijken of eerst eens nadenken alvorens iets te ventileren zijn zeldzame geneuchten geworden. Online dan toch. In onze conflictrijke spellenclub komt het nog zeer veel voor 😀 .