To Tea or not to Tea: Simon Lévelt theewinkel onder de loep

Thee en koffie, dé twee perfecte starters voor het aanvangen van de dag, alsook als oppepper voor elk moment van de dag! Na jarenlang groene, witte en kruidenthee van zakjes te hebben gedronken van Lipton, Twinings, Clipper en consoorten, was de tijd hoog rijp om mezelf aan losse thee te wagen. Een stap die ik, mijns inziens, reeds veel eerder had moeten maken. Hoewel theezakjes op zich zeker geen synoniem vormen voor slechte thee, zijn er met losse thee simpelweg meer smaak- en kwaliteitsverschillen merkbaar en verkrijgbaar.

simonlevelt_logo

Ik ben bovendien iemand die zijn thee zo puur mogelijk wil drinken, ik zal dan ook nooit melk of suiker aan mijn thee toevoegen (van de gedachte alleen al begin ik van te bibberen). Het ding met theezakjes is dat er in feite weinig pure theeën op de markt worden gebracht (tenzij je meer richting bio-winkel of natuurwinkels gaat, en dan nog). Meestal zijn het fruittheeën of andere substanties die als smaakversterker en supplement aan groene, witte en kruidentheeën worden toegevoegd. Deze toevoegingen vind je uiteraard ook terug bij losse thee, maar het assortiment van pure thee ligt een aanzienlijk pak hoger. Bovendien zou losse thee een pak gezonder zijn dan theezakjes.

Simon Lévelt Mechelen
Simon Lévelt Mechelen
“Je kan er losse thee vinden vanaf ongeveer 3 euro, maar de doorsnee prijs van een zakje losse thee ligt toch zeker tussen de 4 en de 8 euro. Niet echt goedkoop dus, maar je hebt er wel degelijke kwaliteit mee in handen.”

Mijn vaste winkel om losse thee in te kopen is Simon Lévelt te Mechelen, een koffie- en theewinkel die een aardig assortiment ter beschikking heeft. Hoewel ze ook theezakjes verkopen, ga ik daarover niet verder op in gaan. Naast koffie en thee verkopen ze bovendien eveneens boeken, benodigdheden en servies (bv theepotten) rondom deze producten. Daarnaast verhandelt de winkel ook nog ambachtelijk geproduceerde chocolade, waarvan de prijs wel aan de hoge kant ligt. De prijs voor de thee is gelukkig wat schappelijker, hoewel deze ook niet spotgoedkoop te noemen valt. Je kan er losse thee vinden vanaf ongeveer 3 euro, maar de doorsnee prijs van een zakje losse thee ligt toch zeker tussen de 4 en de 8 euro. Niet echt goedkoop dus, maar je hebt er wel kwaliteit voor in handen. Een zakje bevat doorgaans 100 gram losse thee. Hoeveel kom je daar nu mee toe? Dit is moeilijk te beantwoorden, maar met 1 zakje losse thee kom ik doorgaans toch zo’n 30 a 40 zetbeurten mee toe.

jasmijn_chung_hao
Jasmijn Chung Hao

Ik ben fan van groene, witte, oolong, kamille en rooibos thee. Zwarte thee en fruitthee drink ik quasi nooit, dus deze heb ik er nog nooit gekocht. Aangezien er een aanzienlijke keuze thee in Simon Lévelt te vinden valt, is het soms wat moeilijk kiezen, waardoor je wel even in de winkel kan staan. Ik heb er echter nog geen enkele thee gekocht die me tot dusver niet aanstond, hoewel er natuurlijk sommigen beter waren dan anderen. Mijn favorieten tot dusver zijn Jasmijn Chung Hao, Gunpowder, Nepal Groen en voor mij de absolute uitblinker Pi Lo Chun Groen. Voor deze laatste betaal je wel reeds 7,95 euro, maar die is zijn prijs dan ook meer dan waard (seriously, die smaak is hemels).

Voor een prijs boven de 4 euro moet je natuurlijk zeker van je zaak zijn en dat de thee zodoende jouw smaak optimaal zal kunnen bekoren. Hoe kan je hier nu zeker van zijn? Simon Lévelt heeft namelijk van elke theesoort die ze verkopen een potje staan die je kan openen en de geur ervan kan opsnuiven. Hoewel de geur niet altijd representatief is voor de exacte smaak, geeft dit wel een goede indicator of dit een thee voor jou is of niet. Bovendien verkopen ze ook proefzakjes aan 1 euro per stuk, hoewel deze wel duur uitvallen voor hetgeen je krijgt (ik schat dat er zo’n 10 gram inzit).

Verpakking van de losse thee
Verpakking van de losse thee

Een minpunt vind ik echter wel de verpakking. Deze is op zich niet slecht te noemen, maar handig is het ook niet echt, zeker niet wanneer er niet al te veel thee meer in het zakje zit. Dit resulteert nu en dan eens in knoeiwerk. De zakjes op zich hebben een sober uiterlijk, niets bijzonders maar dat hoeft ook niet meteen.

Hoe dan ook, iedereen die graag (goede) thee drinkt moet zeker eens een bezoekje wagen aan Simon Lévelt in Mechelen, probeer de losse thee er eens uit en ik ben ervan overtuigd dat het je zal bevallen. Of kom eens bij mij langs en ik zet een vers gezet potje voor je klaar :).

Binnenkort kom ik bovendien met aparte recencies van de losse thee van Simon Lévelt op de proppen,
Tot dan, Cheers!

Assortiment thee  8.5/10
Prijs/kwaliteit thee 8.5/10
Prijs benodigdheden 7/10
Verpakking (incl. Gebruiksgemak)  6/10
Overall: 7.5/10

4 gedachtes over “To Tea or not to Tea: Simon Lévelt theewinkel onder de loep

    1. nog niet geprobeerd maar ken het wel. Daar hebben ze wel minder keuze vind ik en zetten ze meer de verpakking en filosofie erachter in de verf heb ik de indruk (om zo wrs de prijs op te drijven). Wil er uiteraard wel eens een proberen, ben wel benieuwd naar de smaak/kwaliteit!

      Like

  1. Twinings verkoopt ook losse thee, hoor. En heel erg lekkere ook nog. Wel een stuk duurder, want bijzonderder. Zo dronk ik een kopje thee in de store in London, wat echt lekker smaakte. Dus ik vroeg wat een zakje kostte … 40 pond. 40 pond! Want deze thee werd maar één keer per jaar geplukt, op een bepaalde berg in de ochtend. :S Maar man, wat was die thee lekker. En neem ik heb het niet gekocht.

    Like

    1. haha dat is echt wel al luxe-thee dan. 40 pond zeg.. klinkt een beetje zoals een fantasy verhaal: je moet op dat ene specifieke moment er zijn, als het licht op die unieke plaats schijnt, dan pas kan het geplukt worden! Ik wil gerust meer betalen voor goede thee, maar alles boven de 20 euro is er toch wel over voor mij :p

      Like

Geef een reactie

