Tijd voor Bier! De Tripel Karmeliet Recensie

Zomer staat voor mij gelijk aan zonnig weer, korte rokjes en het gefluit van vogeltjes in de tuin. Bij de zomer hoort uiteraard ook een pak gezelligheid op een relaxte manier in de vorm van “een terraske doen”. Frisse pintjes behoren hierbij tot het meest essentiële onderdeel van dit wederkerend ritueel. bh003_1

Ditmaal zet ik voor jullie met veel plezier de Tripel Karmeliet  aan de lippen en geef ik mijn ongezouten mening. De Karmeliet wordt gebrouwen door Brouwerij Bosteels in Buggenhout en wordt geserveerd in het bijbehorende Karmelietenglas, versierd met de Franse lelie. Volgens het etiket gebruiken de brouwers een recept die uit 1679 stamt, maar u moet er niet aan twijfelen, het recept zal ongetwijfeld een flink aanpassingsproces hebben doorstaan. Het bier zelf probeert deze datum wel uit te spelen, aangezien het etiket (en glas) naar deze authenticiteit teruggrijpen door het benadrukken van de datum en de weergegeven iconografische voorstelling van boeren op het graanland. Die look van het etiket bevalt me overigens wel, het ziet er aardig en rustiek uit en geeft je ook ietwat het gevoel dat je effectief een eeuwenoud biertje aan het drinken bent. De Tripel Karmeliet is een driegranenbier, met gebruik van haver, tarwe en gerst (aangevuld met kruiden), iets wat je zeker ook proeft aan de volle smaak van het blonde bier. Het alcoholpercentage (8,4 % vol) is bovendien reeds vrij hoog voor een tripel.

labe0001

Om het kort en bondig te houden, de Tripel Karmeliet is simpelweg een van mijn favoriete tripels.  Het uiterlijk van het etiket bevalt me zeer goed, dat van het glas wat minder. De Franse lelie staat zowel op etiket als het officiële bierglas, maar de look van het glas kan mij in feite niet bijzonder hard bekoren. Uiteraard draait het allemaal om de smaak, en daar scoort de Tripel Karmeliet alvast hoge punten bij mij. Het is een zeer smaakvol bier met een kleine bitterheid in de afdronk. Voor de echte proevers zijn er ook enkele subtiele fruittinten in te herkennen (banaan). Het is zeker niet het allerbeste bier dat ik ooit gedronken heb, maar het komt alvast aardig in de buurt. In ieder geval is het een dikke aanrader voor op een zomers terras of op je eigen bank thuis. Geniet ervan zou ik zo zeggen ;)!

Look van het etiket en bierglas:  7/10
Smaak: 8.5/10
Afdronk: 8/10
Overall: 7.8/10

2 gedachtes over “Tijd voor Bier! De Tripel Karmeliet Recensie

  1. ‘Ik wil hiermee een beeld geven over de diversiteit van goederen die ik gebruik in het dagelijkse leven’ en je eerste wapenfeit is een review van een bier, dat noem ik pas goed beginnen 😉 Gefeliciteerd met de opstart van je blog!

    Like

    1. Bedankt! Er zullen zeker nog heel wat meer biertjes volgen ;), zowel bekende als minder bekende. Een die al lang op de radar staat is het ‘Iguanodon’ bier, maar wat blijkbaar slechts zeer lokaal beschikbaar is.

      Like

Geef een reactie

